جبهه ملی، انتخابات ریاست جمهوری 93

پس از مشخص شدن سه نامزد شورای همکاری احزاب؛ جبهه ملی امروز جلسه دایر می کند

اطلاعات روز: شورای هم‌کاری احزاب گفته است که در یک هفته‌ی گذشته، جلساتی را برای معرفی نامزد واحد در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری پشت سر گذاشته و نامزدهای احتمالی مشخص شده‌اند.

این شورای متشکل از ۲۲ حزب و ائتلاف سیاسی گفته که جریان‌های عضو شورای هم‌کاری احزاب، تا یکی دو هفته‌ی آینده نامزدهای خود را معرفی خواهند کرد، که سرانجام یک نفر از میان آن‌ها که «چهره‌ی ملی و قابل قبول برای همه‌ی اعضای شورا باشد»، برای شرکت در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

آصف آشنا، عضو هیأت رهبری حزب حق و عدالت (از احزاب شامل شورای هم‌کاری احزاب) به بی‌بی‌سی گفت که تا کنون حزب افغان ملت، ائتلاف ملی و حق و عدالت نامزدهای خود را معرفی کرده‌اند و قرار است جبهه‌ی ملی افغانستان و حزب اسلامی نیز در مورد معرفی نامزد یا حمایت از دیگر احزاب تصمیم بگیرند.

احمد ضیا مسعود، ريیس جبهه‌ی ملی که در جلسات شورای هم‌کاری احزاب حضور داشته در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی گفت که موضوع معرفی نامزد واحد برای شرکت در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری در جلسه‌ی اخیر این شورا مطرح شده است. او گفت که جبهه‌ی ملی با حزب جمعیت نزدیک شده و احتمال دارد که با دیگر جریان‌ها، از جمله حزب اسلامی وارد ائتلاف شده و «نامزد قوی» معرفی کند.

در همین حال فضل‌الرحمن اوریا، سخن‌گوی ائتلاف ملی گفت که ائتلاف ملی نامزد خود را دارد و «برای جلب حمایت بیش‌تر از این نامزد، هم در داخل شورای هم‌کاری احزاب و هم در بیرون» تلاش‌هایی کرده است. آقای اوریا گفت: «ما نامزد خود را به طور رسمی در زمان مشخصی معرفی خواهیم کرد، یک نامزد واحد ممکن نیست که همه‌ی احزاب و ائتلاف‌ها روی آن توافق کنند. تا فعلا اکثریت مطلق حمایت در درون شورا، با ما است و تلاش داریم که بیش‌تر شود».

روند نام‌نویسی رسمی نامزدان انتخابات تاکنون رسما آغاز نشده و قرار است تا کم‌تر از دو ماه دیگر آغاز شود. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۵ سنبله تا ۱۴ میزان را زمان ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری اعلام کرده است. عبدالله عبدالله به نمایندگی از ائتلاف ملی، انورالحق احدی از آدرس حزب افغان ملت و حنیف اتمر از حزب حق و عدالت معرفی شده‌اند.

نشست امروز جبهه‌ی ملی

درحالی که جبهه‌ی ملی رسماً اعلام کرده است که به‌زودی موضع این جریان درقبال انتخابات روشن می‌شود، یک منبع به اطلاعات روز گفت که این جبهه امروز نشست مهمی در این مورد در خانه‌ی احمدضیا مسعود، رهبر این جبهه دارد و امروز تصمیم می‌گیرد که چه کسی را نامزد انتخابات کند‌ یا از چه جریانی حمایت کند. احتمال می‌رود، جبهه‌ی ملی نیز نامزدی را برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری معرفی نماید و این نامزد امروز مشخص خواهد شد؛ اما این منبع می‌افزاید که پس از عید سعید فطر، نامزد این جبهه‌ یا موضع جبهه‌ رسماً اعلام خواهد شد.

با این وجود، انتخابات تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ‌زمان زیادی باقی نمانده است و جریان‌های سیاسی ناگزیر اند به زودی موضع و نامزدهای شان را برای این انتخابات اعلام کنند.