جدول کمیسیون انتخابات

بیش از هشت هزار محل رای‌دهی در کدام مناطق تفتیش و بازشماری می‌شود؟

روزنامه‌ی اطلاعات روز به معلوماتی دست یافته است که نشان می‌دهد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فیصله کرده است تا آرای 8 هزار و 255 محل رای‌دهی در سراسر کشور بازشماری و تفتیش شود.

جدول محلات مشخص شده براساس فیصله‌نامه‌ی 104-1398 کمیسیون‌های انتخاباتی که اطلاعات روز به نسخه‌ای از آن دست یافته است، بیشترین محلات مشخص شده برای بازشماری و تفتیش در ولایت‌های کابل (1132 محل)، بدخشان (286 محل)، بغلان (712)، پکتیا (715 محل)، پکتیکا (388 محل)، قندهار (741 محل)، ننگرهار (774 محل)، هلمند (590 محل)، غزنی (346 محل)، غور (246 محل)، فاریاب (234 محل) و خوست (327 محل) قرار دارد.

در جدولی که از سوی کمیسیون انتخابات تهیه شده است، محلات مشخص شده به دلایلی چون «تفاوت در بیومتریک و تعداد آرا»، «عدم مواصلت فورمه نتایج در مرکز ملی نتایج»، «فورمه نتایج صفر ولی در بیومتریک ارقام دارد» و «تیم ان‌تی‌سی به تفتیش راجع کرد» برای تفتیش و بازشماری مشخص شده است.

براساس جدول کمیسیون انتخابات، 393 محل براساس تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی، 2 هزار و 423 محل به دلیل «فاقد آرا بیومتریک»، 362 محل به دلیل «تیم ان‌تی‌سی به تفتیش و بازشماری راجع کرد»، 24 محل به دلیل «تیم ان‌تی‌سی به تفتیش راجع کرد»، 23 محل به دلیل «فورمه نتایج صفر ولی در بیومتریک ارقام دارد»، 17 محل به دلیل «تفاوت در بیومتریک و تعداد آرا»، 1120 محل به دلیل «تفاوت در بیومتریک و تعداد آرا» و «فورمه نتیجه در مرکز ملی نتایج مواصلت نه ورزیده» و 3893 محل به دلیل «تفاوت در بیومتریک و تعداد آرا» برای بازشماری و تفتیش در سراسر کشور مشخص شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات فیصله کرده است تا بیش از هشت هزار محل رای‌دهی را تفتیش و بازشماری کند

از سوی هم کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله کرده است تا 2 هزار و 118 محل در 23 ولایت تفتیش و بازشماری شود. براساس جدولی که از سوی عبدالعلیم فرزان، آمر امور ولایت این کمیسیون تهیه شده و اطلاعات روز به نسخه‌ای از آن دست یافته است، بیشترین محلات در ولایت‌های بغلان (372 محل)، خوست (179 محل)، فاریاب (104 محل)، هلمند (317 محل)، کاپیسا (123 محل)، ننگرهار (186 محل)، قندهار (189 محل) و غور (207 محل) برای تفتیش و بازشماری مشخص شده است.

کمیسیون‌های انتخاباتی درحالی فیصله کرده‌اند تا این محلات بازشماری و تفتیش شود که زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنج‌شنبه (16 عقرب) در یک نشست خبری اعلام کرد که ۲۱۱۸ محل رای‌دهی که نیاز به بازشماری دارند. او گفت که از این میان ۳۰ مرکز و ۱۰۵ محل رای‌دهی باطل شده و فهرست این مراکز و محلات به کمیسیون مستقل انتخابات ارسال شده است.

رییس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفت فیصله‌های این کمیسیون به‌عنوان مرجع قانونی در مورد بازشماری آرا قابل تطبیق بوده و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به‌صورت جدی خواهان بازشماری عاجل و فوری مراکز و محلاتی که نیاز به بازشماری مجدد دارد، می‌باشد و درغیر آن با رؤسای ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات برخورد قانونی خواهد شد.

از سوی دیگر حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیر خانه کمیسیون انتخابات گفته است که روند بازشماری آغاز و هیأت‌های این کمیسیون به ولایات برای بازشماری رفته‌اند. او به طلوع نیوز گفته است: «بازشماری آرا را رسمأ آغاز کردیم. دسته‌بندی ما جریان دارد، کارمندان ما معرفی شدند، مکتوب‌ها امضا شده، مسایل مالی خلاص شده.»

تصمیم بازشماری و تفیش بیش از هشت هزار محل رای‌دهی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات درحالی گرفته شده است که هنوز اختلاف بر سر حدود 300 هزار رای میان این کمیسیون و دسته‌ی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله حل نشده است.

دسته‌ی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرده است که «چهار نوع» رای تقلبی است و این دسته‌ی انتخاباتی تحت هیچ شرایطی آن‌را نخواهد پذیرفت. شورای رهبری ثبات و همگرایی از کمیسیون انتخابات خواسته است تا به «مطالبات قانونی این تیم رسیدگی کند.»

دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی گفته است که ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی مبهم و ناشناخته در بخش قرنطین دستگاه شرکت درملوگ، ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان رأی‌دهی، آرای عکس از روی عکس و عکس‌های تکراری که هنوز تصفیه نشده و آرای بالغ به ۷۰۰ دستگاه و‌کارت‌های حافظه‌ی دستگاه‌های بیومتریک گم‌شده چهار نوع آرایی است که قابل پذیرش نمی‌باشد.

کمیسیون انتخابات تاکنون در خصوص ادعای دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی پاسخ نداده است. این کمیسیون اعلام کرده بود که در روز سه‌شنبه (14 عقرب) روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری را آغاز می‌کند اما دسته‌ی انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی با آغاز روند بازشماری آرا مخالفت کرده و گفته است نخست باید آرا به‌صورت کامل تصفیه شود.

در همین حال یک عضو کمیسیون انتخابات نیز بر شفافیت و رعات اسناد تقنینی انتخاباتی تاکید دارد. مولانا محمد عبدالله گفته است که «واضح شدن آدرس 137630رای معلق، تعین سرنوشت 102012 رای استعمال شده‌ای‌خارج‌ زمان انتخابات، مشخص شدن محلات قابل باز شماری با تفکیک آرای سالم و بی‌اعتبار، ترتیب پلان‌های عمومی و فرعی بازشماری به سطح مرکز و ولایت و تایید آن‌ها از جانب کمیسون از جمله‌ای لازمه‌های بازشماری می‌باشد که بدون آن‌ها روند بازشماری مشکل‌زا می‌شود.»