هفتمین روز اعتراض در شمال؛ معترضان خواستار بازگشت جنرال دوستم به کشور اند

هفتمین روز اعتراض در شمال؛ معترضان خواستار بازگشت جنرال دوستم به کشور اند

هزاران تن از باشندگان ولایت‌های شمالی در هفتمین روز اعتراض شان خواهان برکناری رییس‌جمهور غنی شدند.

عنایت‌الله بابر فرهمند، رییس‌ دفتر عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که دیروز(دوشنبه، 18سرطان) صدها تن از هواداران آقای دوستم در ولایت‌های فاریاب، تخار و خوست با راهپیمایی گسترده خواهان آزادی بدون قید و شرط نظام‌الدین قیصاری، برگشت آقای دوستم به کشور و برکناری رییس‌جمهور غنی شدند.

آقای فرهمند گفت که معترضین می‌گویند محمد‌اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان «وضعیت صحی‌اش» خوب نیست و باید در قدم نخست استعفا داده و پس از آن توسط یک تیم متخصص پزشکان داخلی و خارجی معاینه شود.

وی گفت که معترضان تا رسیدن به خواست‌های شان به اعتراض‌ها و دادخواهی‌های شان ادامه می‌دهند.

آقای فرهمند تأکید کرد که حکومت مرکزی تاکنون هیچ‌گونه توضیحی در مورد بازداشت نظام‌الدین قیصاری به مردم نداده و آنان نمی‌دانند که آقای قیصاری در چه وضعی و در کجا به سر می‌برد.

او گفت که حکومت افغانستان  از بازگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری به کشور نیز هیچ گونه جوابی نداده است.

آغاز اعتراض‌ها در شمال

نظام‌الدین قیصاری، نماینده ویژه جنرال دوستم در امور خیزش‌های مردمی شام‌گاه روز دوشنبه(‌11سرطان) از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

آقای قیصار فرماندهی پولیس ولیسوالی قیصار ولایت فاریاب را به عهده داشت که به گفته‌ی بابر فرهمند، نیروهای امنیتی به بهانه برگزاری جلسه وی را بازداشت کرد‌ه‌اند.

قول اردوی ۲۰۹ شاهین با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که نظام‌الدین قیصاری را به اتهام «‌دشنام و تهدید مقام‌های محلی به مرگ و انجام اعمال فراقانونی» بازداشت کرده است.

پس از آن جنرال دوستم که در ترکیه به سر می‌برد، خواستار آزادی هرچه زودتر نظام‌الدین قیصاری، نماینده‌ی نظامی‌اش شد.

او به حکومت هشدار داد که اگر او آزاد نشود، برنامه‌های دولت از جمله پروسه انتخابات در شمال کشور با «چالش جدی» مواجه خواهد شد.

به دنبال بازداشت نظام‌الدین قیصاری، باشندگان ولایت‌های فاریاب، بلخ، سرپل، تخار، بغلان، جوزجان، سمنگان و قندوز دست به اعتراض‎های گسترده ‌زدند و خواهان آزادی آقای قیصاری شدند. اعتراض آنان تا هنوز هم ادامه دارد.

در روزهای نخست تظاهرات معترضان در فاریاب به خشونت کشیده شد و یک معترض با شلیک گلوله از سوی نیروهای امنیتی  کشته و ۷ نفر دیگر زخمی شدند.  معترضان خشمگین چند موتر دولتی و قسمتی از ساختمان ولایت فاریاب را آتش زدند.

پس چهار روز هرج و مرج در فاریاب، ریاست‌جمهوری روز پنج‌شنبه (14سرطان) ‌هیأتی را به منظور جلوگیری از تشنج و کنترل وضعیت امنیتی به ولایت فاریاب فرستاد.

در همان روز نقیب‌الله فایق، رییس پیشین  نورم و ستندرد به عنوان والی جدید این ولایت معرفی شد.

با این حال، مجلس نمایندگان از حکومت خواسته ‌تا برای کنترل وضعیت در شمال و سایر ولایت‌های کشور نشست اضطراری برگزار کند.

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان (دوشنبه، ۱۸ سرطان) در نشست عمومی این مجلس، از وضعیت پیش‌آمده به ویژه در ولایت‌های شمال ابراز نگرانی کرده و تأکید کرد که حکومت باید مکلفیت خود را در مدیریت این بحران انجام دهد.

آقای ابراهیمی گفت که حکومت برای حل بحران‌های پیش آمده کنونی، باید نشست اضطراری را در سطح سه قوه‌ی (‌اجراییه، مقننه و قضائیه) با حضور احزاب سیاسی برگزار کند.

برخی نمایندگان دیگر مجلس نیز خواستار رسیدگی به درخواست‌های معترضان در ولایت‌های شمال کشور شدند.

عبدالستار درزابی، نماینده‌ی مردم جوزجان در مجلس گفت که معترضان در ولایت‌های شمال نه تنها رهایی نظام‌الدین قیصاری را می‌خواهند بلکه آنان خواستار بازگشت جنرال دوستم نیز هستند.

به گفته‌ی او، این معترضان در بر علیه برتری‌جویی یک حلقه‌ی خاص در حکومت اعتراض دارند، ولی حکومت برای توجیه اشتباهات خود از یک قوم در برابر قوم دیگر استفاده می‌کند.

روز گذشته اعضای رهبری ائتلاف نجات افغانستان نیز در یک نشست خبری در شهر مزار شریف خواهان برگشت جنرال دوستم به کشور شدند و از حکومت خواستند که هرچه زودتر نظام‌الدین قیصاری را آزاد کند.

عنایت‌الله، بابر فرهمند، رییس دفتر جنرال دوستم در این نشست خبری ‌با اشاره به بازداشت نظام‌الدین قیصاری، نماینده‌ی نظامی جنرال دوستم گفت که حکومت به بهانه‌ی جلسه وی را بازداشت کرده و هیچ‌گونه توضیحی در این خصوص به مردم ارائه نکرده است. وی تأکید کرد که حرکت‌های اعتراضی مردم تنها در ولایت‌های شمال افغانستان محدود نمی‌ماند و تا روزهای دیگر از مرز سالنگ خواهد گذشت.