همزمان با برگزاری نشست صلح در عربستان مجلس نمایندگان خواهان قطع کمک‌های آن کشور به پاکستان شد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان افغانستان همزمان با برگزاری نشست علمای دینی کشورهای اسلامی از دولت عربستان سعودی می‌خواهد که تمامی روابط و کمک‌های نقدی‌اش را به پاکستان قطع کند.
همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان امروز (چهارشنبه، 20، سرطان) در نشست عمومی این مجلس گفت که رسماً از دولت عربستان سعودی می‌خواهد تا روابط دیپلماتیک و کمک‌های نقدی‌اش را به کشورهای که از جنگ افغانستان طرفداری می‌کنند، قطع کند.
هرچند آقای همایون مشخصاً از کشوری نام نگرفت؛ اما دولت عربستان سعودی سالانه صدها میلیون دالر پول نقد به پاکستان کمک می‌کند.
آقای همایون از برگزاری نشست عالمان دینی در عربستان نیز قدردانی کرد و گفت که عربستان سعودی پس از 17 سال میزبان یک نشست بزرگ علمای اسلامی در مورد جنگ افغانستان است.
او خاطر نشان کرد که اعلام موضوع امام جماعت شهر مکه مبنی بر این که جنگ را در افغانستان«فتنه» خوانده است، نیز قابل ستایش است.
با این وجود، برخی نمایندگان مجلس اعلام موضع عربستان در مورد جنگ افغانستان و برخی نمایندگان دیگر هم، عدم شرکت نمایندگان کشورهای ایران و پاکستان را در این نشست سوال بر انگیز خواندند.
مولوی احمد الله موحد، نماینده مردم نورستان در مجلس گفت که عربستان به عنوان کشور تولید کننده و حمایت کننده طالبان، چگونه پس از 20 سال از این کارش پشیمان شده و نظرش را تغییر داده است.
آقای موحد تاکید کرد که مردم افغانستان نگران آن است که مبادا طالبان به صلح بپیوندند و به جای آنان پروژه داعش تقویت شود.
با این وجود، شکیبا هاشمی، نماینده مردم قندهار در مجلس نیز گفت که امیدوار است، نشست علما دینی کشورهای اسلامی در عربستان منجر به پایان جنگ 40 ساله و تأمین صلح دایمی در کشور شود.
خانم هاشمی گفت که مردم افغانستان طرفدار قطع دایمی جنگ در کشور اند و نمی‌خواهند، طالبان به صلح آورده شوند، به جای گروه داعش جنگ را آغاز کند.
هم‌چنین، نصرالله صادقی زاده نیلی نیز از عدم شرکت علمای کشورهای همسایه افغانستان در نشست عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.
آقای نیلی گفت که کشورهایی که در جنگ و صلح افغانستان نقش اساسی دارند، در این نشست اشتراک نکرده‌‌اند و یا حضور کم رنگ دارند. او ابراز امیدواری کرد که علمای اسلامی درک کنند که افغانستان قربانی «نیت‌های شوم» این کشورها در منطقه است.
گفتنی است که از کشور ایران هیچ عالم دینی در نشست عربستان شرکت ندارد و از پاکستان نیز یک عالم دینی شرکت کرده است.
در نشست علمای دینی که در عربستان در حال برگزاری است، 110 عالم دینی از 37 کشور اسلامی شرکت کرده و قرار است مساله جنگ و صلح افغانستان را بررسی کنند.
این نشست روز گذشته در شهر جده عرستان آغاز شد و امروز در شهر مکه مکرمه جریان دارد.
با این وجود، نمایندگان مجلس امیدوار اند، علمای که در نشست عربستان شرکت کرده‌اند تکلیف دینی و اسلامی خود را در برابر مردم افغانستان ادا کرده و ادامه جنگ را در کشور حرام اعلام کنند.