بسم‌الله وزیری: افراد غیرمسوول از نشان کماندوها سوء استفاده می‌کنند

اطلاعات روز: جنرال بسم‌الله وزیری، فرمانده قول اردوی عملیات‌های خاص (کماندوها) می‌گوید که در بازداشت و شکنجه افراد نظام‌الدین قیصاری «هیچ عضو کماندو» دخیل نبوده و در حال حاضر افراد غیرمسوول از نشان و لباس کماندوها سوء استفاده می‌کنند.

آقای وزیری طی صحبت در جمعی از کماندوها که ویدئویی آن در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، می‌افزاید که برخی افراد از سر بی‌خبری رویداد فاریاب را به کماندوها نسبت می‌هند.

او گفت: «من قومندان قول اردوی عملیات‌های خاص هستم. هیچ بزرگی تا به حال برای من قومانده قتل و بسته کردن هیچ کسی را نداده. سه نوع امر است در عسکری؛ امر رسمی، امر شفاهی و امر مخابره‌یی. در این سه نوع امر، مه از هیچ کس امر نگرفتم. من منحیث قومندان قول اردوی عملیات‌های خاص به هیچ کس امر نکردم که سرباز افغان را زیر پا با لگد بزن.»

او تأکید دارد که کماندوها هرگز در مسایل درونی و مسایل کوچک مداخله نخواهند کرد و هرگز کماندوها عملی را در مقابل ملت و مردم خود اجرا نخواهد کرد که باعث سرافگندی این نیروها و بی‌حرمتی به خون جان‌باخته‌گان این نیروها شود.

بسم‌الله وزیری می‌گوید: «در این آواخر و در این کشمکش‌ها هیچ کماندوی شامل نبوده. بارها به بزرگان خود گفته‌ایم و مکاتب روان کرده‌ایم که از آرم (نشان) کماندوها افراد غیرمسوول استفاده می‌کنند. از کلاه ما از یونیفورم ما در شهر استفاده می‌شود.»

آقای وزیری می‌افزاید که همین اکنون صدها تن از سربازان و محافظان نمایندگان مجلس از لباس و نشان کماندوها استفاده می‌کنند. وزیری تأکید دارد که او جواب‌گوی آن کماندوهای نیست که در بازوی‌شان نشان کماندو زده‌اند و از کلاه ساختگی کماندوها استفاده می‌کنند.

نحوه‌ی بازداشت نظام‌الدین قیصاری از فرمانده‌هان محلی نزدیک به جنرال دوستم در ولایت فاریاب و افرادش انتقادها و تظاهرات گسترده‌یی به دنبال داشت. قول اردوی شاهین گفته بود نیروهای «قطعات خاص» در بازداشت نظام‌الدین قیصاری و افرادش نقش داشته‌اند.

پس از آن که ویدئویی از شکنجه و آزار افراد نظام‌الدین قیصاری توسط نیروهای امنیتی که بسیاری‌ها آن را به نیروهای کماندو نسبت دادند، انتقادها از ارتش و عمل‌کرد کماندوها بالا گرفت. بسیاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی عمل‌کرد کماندوها را خلاف قانون و شرم‌آور خواندند.

پس از آن شماری از مقام‌های پیشین امنیتی و افراد نزدیک به جنرال دوستم مدعی شدند که این افراد کماندوها نه بلکه ملیشه‌های ساخته شده از سوی افرادی‌اند که زیر نام کماندو فعالیت دارند و در این عملیات دست داشته‌اند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیتی ملی خطاب به مقام‌های حکومت وحدت ملی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت: «لطفاً جايگاه مقدس نيروهای امنيتی و دفاعی افغانستان را با اوباش‌گری‌ها لكه‌دار نسازيد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *