محافظان رییس‌جمهور؛ نیروی زبده که متهم به بدرفتاری است

محافظان رییس‌جمهور؛ نیروی زبده که متهم به بدرفتاری است

حوا محمودی


سلما دختر 11 ساله‌ی لغمانی در شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان برای فروش ماست در کنار جاده‌یی ایستاده بود که کاروان محافظان رییس‌جمهور از آن می‌گذشت. در این هنگام یکی از موترهای کاروان محافظان رییس‌جمهور غنی او را زیر گرفت.

حاجی‌گل، مامای سلما در مورد او به رسانه‌ها گفته که خواهرزاده‌اش قربانی بی‌توجهی و سرعت موترهای محافظان رییس‌جمهور شده است. به گفته‌ی مامای سلما، یکی از موترهای کاروان رییس‌جمهور روز دوشنبه (11سرطان)، سلما را با سرعت زیاد زیر گرفت و سلما پس از برخورد با موتر داخل جوی کنار سرک پرتاب شد. حاجی‌گل تصریح کرده که کاروان موترهای رییس‌جمهور پس از حادثه بدون توقف به حرکت‌شان ادامه داده و باشندگان محل سلما را به شفاخانه انتقال داده‌اند.

اعتراض‌های گسترده

سلما به دلیل جراحت شدید، سه شنبه‌(12 سرطان سا‌ل جاری) در شفاخانه‌یی در شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان جانش را از دست داد. کاربران رسانه‌های اجتماعی این موضوع را هم‌رسانی کردند و رسانه‌‌ها نیز به طور گسترده پوشش دادند و این مسأله به موضوع داغ تبدیل شد.

رییس‌جمهور به منظور افتتاح ۹۸ پروژه عام‎المنفعه به ارزش بیش از دو میلیارد افغانی، به تاریخ 11 سرطان سال جاری به ولایت لغمان رفته بود.

حاجی‌گل، مامای سلما در صحبت به رسانه‌ها خواستار به محکمه‌کشاندن عاملان این حادثه شد. در پی این سر و صدا‌ها، مسوولان با تایید رویداد به رسانه‌ها گفتند که این رویداد، یک حادثه غیر عمدی بوده‌‌است.

ریاست جمهوری برای خانواده‌ی دختربچه دست فروش یک‌صد‌هزار افغانی خون‌بها پرداختند؛ اما دادن این مقدار پول به خانواده‌ی این دختربچه از موج انتقادها نکاست. در تازه‌ترین مورد دیروز محمد اشرف غنی ریس‌جمهور کشور به رسانه‌ها گفت که او دستور تحقیق در مورد این رویداد را صادر کرده و تحقیقات در مورد قضیه زیر گرفتن سلما جریان دارد و «با معلوم شدن نتایج حق را  به حق‌دار می سپارد».

آقای غنی در نشست خبری خود درباره پی‌گیری زیر گرفتن این دختر بچه یازده ساله گفت: «من، اول به آن خانواده تسلیت می‌دهم، چون من به ناتو رفته بودم، پروگرام من این است که همراه خانواده شخصاً می‌بینم، تمام مسائل شان را می‌شنوم و تعهد واضح من است که هر اشتباهی که شده باشد پاسخ‌گو خواهیم بود.‌»

بدرفتاری و بی‌توجهی محافظان ریاست‌جمهوری

زیر گرفتن سلمای یازده ساله، دختر بچه‌ی دست فروش در ولایت لغمان اولین حاشیه‌ی خبرساز سفر‌های‌ ریس‌جمهور نیست؛ پیش از این نیز رویدادهای مشابه رخ داده‌است.

به تاریخ 25 قوس سال 1396دومين نمايشگاه پروژه‌هاي تکنالوژي معلوماتي نهادهاي تحصيلي افغانستان در وزارت تحصيلات عالي برگزار شد. شماري از خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف افغانستان براي پوشش برنامه دومين نمايشگاه پروژه‌هاي تکنالوژي معلوماتي نهادهاي تحصيلي افغانستان به وزارت تحصيلات عالي رفته بودند؛ از بدرفتاری گارد ویژه ریاست‌جمهوری که بانوی اول را در این برنامه همراهی‌می‌کردند، شکایت کردند.

در دومین نمایشگاه پروژه‌های تکنالوژی معلوماتی نهادهای تحصیلی، رولا غني بانوي اول افغانستان نیز دعوت شده بود و گارد ويژه رياست‌جمهوري براي محافظت وي، او را همراهي مي‌کردند. خبرنگاران اشتراک‌کننده در اين برنامه مدعي شدند که ماموران گارد ويژه رياست‌جمهوري (PPS) آنان را با اهانت و تهديد از نمايشگاه بيرون کرده و مانع کار خبرنگاران شده‌اند.

هر چند وزارت تحصیلات عالی با نشر اعلاميه‌یي از برخورد نيروهاي امنيتي با خبرنگاران معذرت خواست؛ اما ني يا نهاد حمايت‌کننده رسانه‌هاي آزاد افغانستان برخورد توهين‌آميز نيروهاي گارد ويژه رياست‌جمهوري با خبرنگاران را در جريان پوشش برنامه وزارت تحصيلات عالي غير انساني خوانده  و از حکومت خواهان رسيده‌گي به اين موضوع شد.

کمیته مصوونت خبرنگاران در ارگ به ریاست سرور دانش در مورد این برخورد، اعلام کرد که این موضوع را پی‌گیری می‌کند، اما این تا کنون نتیجه آن مشخص نیست.

در سال 1395 گارد ویژه ریاست‌جمهوری افغانستان مسعود انصار خبرنگار کلید گروپ را مورد لت کوب قرار داده او را تهدید کردند که برای شش ماه به زندان می‌افکنند.

مسعود انصار خبرنگار کلید گروپ برای، پوشش افتتاح قصر استوری به وزارت خارجه می‌رفت. او در مورد این رویداد در آن زمان به رسانه‌ها گفته بود که وی زمانی توسط محافظان اشرف‌غنی مورد تهدید قرار گرفت که از راه‌‌بندان و مشکلات ناشی از حضور رییس‌جمهور در مراسم افتتاح قصر ستوری با موبایلش فیلم می‌گرفت. این خبرنگار تاکید کرده که محافظان رییس‌جمهور پس از فیلم‌برداری وی را متوقف و دشنام داده‌اند و همچنین گفته‌ که آنان می‌توانند به جرم عکاسی وی را شش ماه به زندان بیندازند. تلفن همراه‌ این خبرنگار نیز توسط محافظان اشرف‌غنی ضبط شده است.

قربانی افتتاح بند سلما

محافظان ریاست جمهوری افغانستان در روز افتتاح بند سلما٬ در جوزای سال 1395 یک جوان ۲۴ ساله را در هرات کشتند.

گزارش‌ها می‌رساند که این جوان که بالای موتر سایکل با سرعت بسیار زیاد در امتداد موترهای تشریفاتی و محافظتی رییس‌جمهور در حرکت بوده است از سوی محافظین رییس‌جمهوری مورد هدف قرار گرفت.

منابع پلیس در هرات گفته بود، زمانی که موترهای رییس‌جمهوری در منطقه پل پشتو در حرکت بودند این جوان را که با سرعت بسیار زیاد در امتداد آنها در حرکت بوده است از بین برده اند.

محمد شفق شیرزی مدیر اداری شفاخانه هرات و عبدالرئوف احمدی سخن‌گوی پلیس هرات نیز این رویداد را تایید کردهاند.

مردم با اشاره به رفتار محافظان ریس‌جمهور در لندن، می‌گویند که رفتار‌های خشن محافظان ریس جمهور همیشه سبب آبروریزی مردم افغانستان می‌شود.

در سال 1395 محمداشرف غنی ریس‌جمهور افغانستان، به لندن رفت. او در جریان این سفرش در انستیتوت “متحد خدمات سلطنتی” سخنرانی داشت که در جریان سخنرانی او مشاجره‌ی لفظی و سپس درگیری فیزیکی رخ داد.

تصویرها و ویدیو‌ها از جریان این زد و خورد، در جریان سخنرانی رئیس‌جمهور افغانستان برخورد فیزیکی میان یکی از منتقدان محمد‌اشرف غنی و یکی از محافظان آقای غنی را نشان می‌دهد. ویدیویی نشان می‌دهد که فرد معترض از سوی یکی از محافظان رئیس‌جمهور افغانستان لت و کوب می‌شود.

با آن که معلومات در مورد تشکیلات و ساختار گارد ویژه ریاست‌جمهوری زیاد نیست. با این حال وظفیه‌ی این تشکیلات حفاظت از ریس‌جمهور و اعضای خانواده او به دوش این نیرو‌ها است؛ اما در طی چند سال گذشته این نیرو‌ها کار‌های غیر از محافظت از ریس‌جمهور و اعضای خانواده نیز انجام داده‌‌است.

دست‌گیری گسترده

8 سنبله سال 1395،  محمداشرف غنی برای افتتاح چند پروژه به بامیان سفر کرد. نیرو‌های محافظت از ریس‌جمهور، در جریان این بیش 30 نفر از هواداران جنبش روشنایی را دست‌گیر کردند.

دست‌گیری هواداران جنبش روشنایی در بامیان سبب خشم مردم بامیان شد و اعضای این جنبش  با حضور در چوک “الکین” به اعتراضات شان ادامه دادند، هر چند افراد دست‌گیر شده در نتیجه‌ی اعتراض مردم رها شد؛ اما این رفتار محافظان ریس‌جمهور فاصله بین ارگ و مردم را بیشتر کرد.

بستن دروازه‌ی دفتر یک وزیر کابینه

به تازگی مسدود ساختن دفاتر کاری وزرا نیز از وظایف این نیروه‌ها دانسته می‌شود. مردم افغانستان با کنایه می‌گویند که یکی از وظایف کار ویژه برای حفاظت از ریس‌جمهور غنی، مسدود کردن وزارت خانه‌ها و مانع کار کردن وزیران اند.

این کنایه‌ها پس از آن شدت گرفت که به تازگی علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان، به رسانه‌ها گفت که محافظان ویژه ریس‌جمهور غنی  او را از دفتر کارش بیرون کرده و دفترش را  مسدود کرد‌ه‌است.

او یکی از جنجالی‌ترین وزیر حکومت وحدت ملی و یکی از وزیران متعلق به تیم داکتر عبدالله بود. او در جریان کارش بار‌ها حکومت را به انتقاد گرفت و گفته بود که ریاست‌جمهوری تمامی صلاحیت‌های وی را گرفته است. سال گذشته نیز وزیر انرژی و آب اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور غنی از رفتن او به هرات برای اشتراک در افتتاح پروژه تاپی جلوگیری کرده است.

در تاریخ 19 جوزا سال ارگ اعلام کرد که رئیس‌جمهور طی حکمی آقای عثمانی را از وظیفه‌اش برکنار کرده است و به جای او یکی معاونان این وزارت به عنوان سرپرست تعیین کرده است؛ اما داکتر عبدالله با این برکناری مخالفت کرد و فردای آن روز دوباره حکم ابقای آقای عثمانی داد و اما این ابقا دیر دوام نیافت و تا این که محافظان ویژه ریس‌جمهور غنی با بیرون کردن او از دفتر کارش، دفتر او را مهر و لاک کردند.

هر چند این ادعا از سوی ارگ رد شد؛ اما عبدالرزاق وحیدی، وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در واکنش به این موضوع و در پاسخ به معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور غنی گفت: “آیا حضور گارد ویژه ریاست‌جمهوری در وزارت مخابرات در 14 جدی/ دی ماه 1395 برای مهر و لاک کردن دفتر من و تخته گرفتن دهلیزها را هم انکار می کنید؟.”