هشدار بنیاد تیفا از به بحران رفتن انتخابات پارلمانی همانند انتخابات ۲۰۱۴

هشدار بنیاد تیفا از به بحران رفتن انتخابات پارلمانی همانند انتخابات ۲۰۱۴

اطلاعات روز: مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) با توجه به فضایی متشنج و احتمال عدم همکاری و اشتراک احزاب سیاسی در انتخابات، هشدار می‌دهند که ممکن انتخابات پارلمانی همانند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۴ به بحران رود.

نعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا دیروز (شنبه، ۶ اسد) در نشست خبری با اشاره به اختلاف شدید میان شرکای انتخاباتی از جمله احزاب سیاسی، حکومت و کمیسیون روی فهرست رأی‌دهندگان و نظام انتخاباتی گفت که این اختلاف نگرانی‌ها را از چگونگی برگزاری انتخابات بیشتر کرده است.

این نهاد ناظر بر انتخابات از عدم رعایت قانون انتخابات و تقويم انتخاباتى انتقاد می‌کند و مدعی است که حکومت در تلاش مهندسى کردن و برخى نهادها در تلاش به بحران کشاندن انتخابات مى باشند.

آقای ایوب‌زاده افزود که حکومت تا کنون آمادگى‌هاى لازم را براى برگزاری انتخابات ندارد «حکومت اراده رفتن به يک انتخابات شفاف را ندارد و به همين دليل ما دو نگرانى بزرگ را داريم؛ تلاش‌ها براى اين است که انتخابات را به بحران ببرند و انتخابات را مهندسى نمايند.»

او عمل‌کرد کُند و آمادگی‌های اندک کمیسیون انتخابات را به عنوان چالشی دیگری فراروی برگزاری انتخابات پیش‌رو می‌داند از احتمال به تعویق افتادن انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها نیز ابراز نگرانی می‌کند.

در موقفنامه‌یی اين نهاد آمده است که بنا بر دلايل مختلف از جمله تعدد و چند پارچگی احزاب سیاسی و رقابت های بیرون و درون‌حکومتی میان تیم‌های سیاسی در سه سال گذشته توجه کم‌تر به اصلاحات کلیدی و برگزاری انتخابات به موقع شده است.

از سوی دیگر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که طرح برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی مبنی به تغییر نظام انتخاباتی و ابطال ثبت‌ نام رأی‌دهندگان را یک گام نیک دانسته، اما با توجه به این که کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات نمانده، این طرح را غیرمنصفانه دانسته و گفته که «کمیسیون‌ها را از مسیر اصلی کارشان که همانا آمادگی‌ها برای انتخابات ٢٨ میزان می‌باشد دور می‌سازد.»

این نهاد می‌گوید که حکومت در مورد انتخابات چون تایید و رد طرح‌های کمیسیون انتخابات مانند طرح استفاده از تکنالوژی و یا طرح کوچک‌سازی حوزه‌های انتخاباتی، وقت زیادی را ضایع کرده و به همین دلیل فعالیت‌های انتخاباتی یک به یک با تأخیر مواجه شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *