افغانستان کشوری با بلند‌ترین آمار قاچاق انسان

اطلاعات روز: کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان ‌اعلام کرده است که افغانستان در صدر فهرست کشورهای با بلند‌ترین آمار قاچاق انسان قرار دارد.
این نهاد گفته است که 77 نفر به جرم قاچاق انسان در جریان سال گذشته در افغانستان محاکمه شده‌اند.
ناییف ریاضت، ‌سکرتر کمیسیون دولتی مبارزه با قاچاق انسان امروز (دوشنبه، 8 اسد) در مراسم گرامی‌داشت از روزجهانی مبارزه با قاچاق انسان گفت که در جریان سال گذشته نزدیک به 100 قاچاق‌بر انسان بازداشت شدند که 77 تن آنان مجازات شدند.
او افزود که از میان 77 نفر 33 تن آنان به حبس طویل، 8 تن آنان به حبس کوتاه مدت و 2 تن دیگر آنان به اعدام محکوم شدند. آقای ریاضت افزود که در سال گذشته 232 شبکه‌ی قاچاق انسان از سوی نیروهای امنیت ملی و پولیس افغانستان بازرسی شده است.
عبدالوحيد هدايت، مسوول اداره‌ی حمايت حقوق بشر وزارت عدلیه نیز گفت که هرچند آمار دقيق از قاچاق انسان وجود ندارد اما در سال ١٣٩٥ بيش از ٤٥٠ نفر از چنگ قاچاقبران آزاد شده‌اند.
آقای هدایت تأکید کرد از دو سال پیش به این سو ٨٨٧ تن به اتهام قاچاق انسان بازداشت و پرونده‌های شان به نهادهای عدلی و قضایی تحویل داده شده است.
کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان به ریاست وزارت عدلیه و عضویت 16 وزارت دیگر حکومت به منظور جلوگیری از قاچاق انسان، حدود دو سال پیش ایجاد شد.

افغانستان یکی از کشورهایی است که در آن ضعیف‌ترین استانداردها در مورد جلوگیری از قاچاق انسان وجود دارد، ‌اما حکومت تلاش دارد که قاچاق انسان را جرم‌انگاری کرده و جلو قاچاق انسان را بگیرد.
در سال 2014 افغانستان عضو پروتکل جلوگیری، منع و مجازات قاچاق انسان شد.