نتایج آزمون کانکور 1397 اعلام شد

اطلاعات روز: وزارت تحصیلات عالی افغانستان امروز (چهارشنبه ۱۰ اسد) نتایج آزمون کانکور سراسری سال ۱۳۹۷ را اعلام کرد.
نجیب‌الله خواجه عمری، وزیر تحصیلات عالی در نشست خبری گفت که بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای شرکت در آزمون کانکور ثبت‌نام کرده بودند که از این میان 158 هزار نفر در امتحان شرکت کرده بودند.
آقای خواجه عمری افزود که از این میان 60 هزار و 51 داوطلب در دانشگاه‌ها راه یافته و بیش از 58 هزار داوطلب دیگر هم در موسسات نیمه عالی کامیاب شده‌اند.
آقای عمری تأکید کرد که بیش از 12 هزار داوطلب دیگر واجد شرایط موسسات تحصیلات خصوصی شناخته شده‌اند.
وزیر تحصیلات عالی یاد‌آور شد که از مجموع داوطلبان کانکور بیش‌تر از 91 هزار آن را پسران و بیش‌تر از 47 هزار داوطلبان دختران بودند.
وزیر تحصیلات عالی آزمون کانکور امسال را یکی از دقیق‌ترین و شفاف‌ترین امتحان‌ها خواند و گفت که او از تعهد و صداقت کارمندان این وزارت برای برگزاری کانکور قدردانی می‌کند.
بری صدیقی، معین امور محصیلان وزارت تحصیلات نیز افزود که از 60 هزار دانش‌جوی که به دانشگاه‌ها راه یافته‌اند بیش از 31 درصد آن دختران و 68 درصد آن پسران هستند.
به گفته‌ی آقای صدیقی، در این آزمون ۱۷ هزار نفر غائب بودند و ۱۹ هزار نفر نیز ناکام شدند.
در نشست امروز وزیر تحصیلات عالی نام و مشخصات پنج نفر که بلندترین نمره امتحان گرفتند، معرفی کرد.
او گفت که ‌تهمینه فزند عبدالصبور با اخذ 353.446 نمره بلند‌ترین نمره را از آن خود کرده و به دانشگاه طب کابل راه یافته است.

محمد عمادالدین از ولایت هرات هم با دریافت 348 نمره در دانشگاه کابل کامیاب شده و مقام دوم را به خود اختصاص داده، مختار فرزند خادم از بامیان نیز با دریافت 348 نمره سوم شده و به دانشگاه طب کابل راه یافته است.

هادی فرزند دوست‌محمد از ولایت هرات با اخذ 348 نمره چهارمین نفر و صفدر فرزند محمدنعیم هم با اخذ 346 نمره پنج‌مین نفر کانکور است. هادی در رشته انجنینری نرم افزار دانشگاه کمپیوتر ساینس و صفدر هم در دانشگاه طب کابل کامیاب شده‌اند.

آقای عمری گفت که این افراد به پس از بررسی‌ ظرفیت و توانایی‌های شان برای ادامه‌ی تحصیل به بورسیه‌های بیرون از افغانستان فرستاده خواهند شد.