رییس اداره‌ی هوانوردی: می‌توانیم هر تحرکی را در فضای کشور شناسایی کنیم

اطلاعات روز: محمود‌شاه حبیبی، رییس اداره‌ی مستقل هوانوردی ملکی می‌گوید که سیستمی برای کنترل حریم فضایی کشور نصب شده است که می‌تواند هر تحرکی را در فضای کشور شناسایی کند.
آقای حبیبی امروز (شنبه، 20 اسد) در یک نشست خبری گفت که ‌اکنون سیستم مدیریت حریم فضایی کشور به طور کامل در اختیار این اداره قرار گرفته است.
وی افزود که قرار بود کنترل حریم فضایی افغانستان در سال 2015 به دولت واگذار شود اما به دلیل کم‌بود متخصصان در این بخش، با تأخیر مواجه شد.
تاکنون ‌نیروهای ناتو و امریکایی حریم فضایی افغانستان را کنترل می‌کردند.
حبیبی افزود که که مدیریت و کنترل حریم فضایی کشور از سوی دولت افغانستان، یک گام مهم و یک دست‌آورد بزرگ است.« فضای افغانستان برای اولین‌بار روی رادار قرار گرفته است. یعنی حالا، تمامی طیاره‌هایی که از فضای افغانستان می‌گذرد، روی رادار نشان داده خواهد شد ، در گذشته تنها با هواپیماها تماس تلفونی داشتیم ولی موقعیت آنها را نمی‌دانستیم .»
وی بیان داشت که هم اکنون هوایپماهای افغانستان، می‌توانند در ارتفاع 34هزار فوت، با سرعت بهتر و مصارف کمتر پرواز کنند.
حبیبی می‌گوید که این اداره در سه سال گذشته بیش از 100 میلیون دالر در بخش آموزش 100 نفر از متخصصان در بخش کنترل حریم فضایی مصرف کرده است.
او افزود که سیستم جدید کنترل حریم فضایی تعداد رادارهای شناسایی به 36 پایه افزایش یافته و خطوط هوایی که قبلا 9 خط از حریم فضایی پاکستان به سمت آسیای مرکزی را شامل می‌شد به یازده خط هوایی که مسیر کشورهای عربی و ایران به آسیاسی مرکزی را شامل می‌شود اضافه شده است.
رییس اداره‌ی هوانوردی ملکی می‌گوید که هم اکنون روزانه بیش از یک هزار هواپیماهای نظامی و ملکی به گونه‌ی کنترل شده از حریم فضایی افغانستان عبور و مرور می‌کنند.
حکومت افغانستان اعلام کرد که حریم فضایی کشور پس از 26 سال در اختیار دولت قرار گرفته است.