دادستان کل خطاب به طالبان: به حقوق کودکان احترام بگذارید

اطلاعات روز: فرید حمیدی دادستان کل کشور از گروه طالبان خواسته که به حقوق کودکان احترام گذاشته و از استخدام آنان در میان جنگ‌جویان شان خودداری کنند.
آقای فریدی که امروز (شنبه، 20 اسد) در نشست سه روزه که برای مبارزه با خشونت علیه زنان برگزار شده بود گفت که دولت افغانستان در مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان اقدام‌های لازم قانونی را روی دست گرفته و طالبان نیز باید به حقوق کودکان احترام بگذارند.

آقای حمیدی افزود: «پیام ما به مخالفان مسلح دولت این است که اطفال برای استفاده به مقاصد نظامی و سیاسی نیستند و طالبان باید از کودکان منحیث ابزار جنگی استفاده نکنند، باید به حقوق کودکان احترام شود.»
او تأکید کرد که حکومت با فعال ساختن دادستانی‌های اختصاصی برای رسیدگی به موارد خشونت علیه زنان و کودکان و روی دست گرفتن قوانین در این خصوص اقدام‌های لازم را روی دست گرفته است.
پیش از این گزارش‌های منتشر شده بود که گروه طالبان در برخی از مناطق افغانستان از کودکان خردسال سربازگیری می‌کنند و آنان را به عنوان نیرو در صفوف جنگ‌جویان شان استخدام می‌کنند.
آقای حمیدی در بخش دیگر از سخنانش، گزارش اداره‌ی بازرس ویژه امریکا برای افغانستان را نیز رد کرد و گفت که دادستانی کل افغانستان در سایه‌ی قانون اساسی کار‌ می‌کند و گزارش سیگار «ناقص» ‌است.

پیش از این سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش اخیر خود دادستانی کل را یک اداره ناکام در قسمت مبارزه با فساد عنوان کرده بود.
در گزارش این نهاد آمده بود که دادستان کل، توانایی محاکمه‌ی افراد قدرت‌مند را ندارد
سیگار در این گزارشش ‌مشخصأ از آقای فرید حمیدی دادستان کل افغانستان نام برده و گفته بود که او برای کشانیدن افراد پر‌نفوذ و زورمند به میز محاکمه ضعیف و ناتوان است.