ده‌ها سرباز ارتش در کمپ چینایی‌ها در غورماچ به اسارت طالبان رفتند

اطلاعات روز: منابع محلی در فاریاب تایید کرده‌‌اند که پایگاه نیروهای ارتش در ولسوالی غورماچ موسوم به «کمپ چینایی‌ها» شب گذشته به دست طالبان سقوط کرده و ده‌ها سرباز ارتش به طالبان تسلیم شده‌اند.

جاوید بیدار، سخن‌گوی والی فاریاب در صحبت به اطلاعات روز اسارت سربازان ارتش به دست طالبان را تایید کرد، اما گفت که از شمار سربازان آماری در دست ندارد.

برخی رسانه‌ها به نقل از منابع شان گزارش داده‌اند که این پایگاه پس از محاصره‌ی طولانی، درگیری شدید و نرسیدن نیروهای کمکی حوالی ساعت ۷ شام گذشته به دست طالبان سقوط کرده و ۴۰ تن از نیروهای ارتش به طالبان تسلیم شده‌اند.

دو روز پیش گزارش‌های از غورماچ منتشر شد که دست‌کم ۱۷ نیروی امنیتی در نتیجه‌ی حمله گسترده‌ی طالبان بر پایگاه چینایی‌ها کشته شده‌اند. گزارش‌های دیگر حاکی بود که در این پایگاه ۳۲ نیروی ارتش کشته شده‌اند.

نیروهای مستقر در این پایگاه هشدار داده بودند که اگر نیروهای کمکی به آنان نرسند، تمام آنان از سوی طالبان کشته خواهند شد.

قول اردوی شاهین اما آمارهای نشر شده از تلفات نیروهای امنتیی را نادرست خوانده بود و در اعلامیه‌یی نوشته بود که ۵ تن از نیروهای امنیتی جان باخته و ۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بیش از ۱۰۰ نیروی ارتش و سرحدی در پایگاه چینایی‌ها مستقر بودند، شماری از آن‌ها کشته و زخمی و ده‌ها تن آنان به دلیل تمام شدن مهمات جنگی و نرسیدن نیروهای کمکی و مهمات به طالبان تسلیم شده‌اند.

جنرال شریف یفتلی روز یک‌شنبه، ۲۱ اسد در نشست خبری در کابل دلیل نرسیدن نیروهای کمکی و هوایی به این پایگاه را خرابی هوا در مزار شریف عنوان کرد.

طارق شاه‌ بهرامی، وزیر دفاع ملی روز دوشنبه، ۲۲ اسد در نشست خبری خود در کابل درگیری در پایگاه چینایی‌ها شدید توصیف کرد و گفت تلفات دشمن سه برابر نیروهای امنیتی‌ است.

آقای بهرامی افزود که نیروهای مستقر در این پایگاه شجاعانه و حتا به صورت تن به تن با طالبان جنگیدند و از پایگاه‌‌شان دفاع کردند. اما چند ساعت بعد از این سخنان وزیر دفاع، کمپ چینایی‌ها سقوط کرد و نیروهای آن به اسارت رفت.

نیروهایی مستقر در پایگاه چینایی‌ها روز یک‌شنبه گفته بودند که پس از یک ماه محاصره، طالبان حمله‌ی شان را ساعت ۱۰ پیش از چاشت روز شنبه، ۲۰ اسد آغاز کردند. آنان هرچند گفته بودند که درگیری اکنون فروکش کرده، اما اگر نیروهای کمکی نرسند، طالبان تمامی سربازان در آنجا را خواهند کشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *