شیرخان فرنود یکی از بدهکاران کابل بانک در زندان بگرام درگذشت

اطلاعات روز: دولت افغانستان تایید کرده که شیرخان فرنود از بنیان‌گذاران کابل بانک و یکی از بدهکاران این بانک امروز در زندان بگرام درگذشته است.

غفور احمد جاوید، سخن‌گوی وزارت دفاع به اطلاعات روز می‌گوید که آقای فرنود ساعت نه صبح امروز (جمعه، دوم سنبله) در اثر حمله قلبی در شفاخانه زندان بگرام در گذشته است. آقای جاوید افزود که جزئیات بیش‌تر پس از تحقیقات طب عدلی با رسانه‌ها شریک می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ دادگاه عالی در کابل شیرخان فرنود و خلیل‌الله فیروزی، دو تن از سهامداران و رؤسای پیشین کابل بانک را به اتهام اختلاس صدها میلیون دالر، هر یک به پنج سال زندان محکوم کرد.

کابل بانک در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از برداشت غیرقانونی بیش از ۹۰۰ میلیون دالر توسط سهام‌دارانش، ورشکست شد. در زمان حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور این قضیه حل ناشده باقی ماند؛ اما رییس‌جمهور غنی در روزهای اول کاری‌اش دستور داد ‌این قضیه بازگشایی و افراد دخیل در بحران کابل بانک مورد پیگرد عدلی قرار گیرند.

دادگاه عالی افزون به محکوم کردن رؤسای سابق کابل بانک به ده سال زندان، دارایی‌های محمود کرزی و حصین فهیم بدهکاران دیگر کابل بانک را مسدود کرد‌.