طالبان از آموزگاران فراهی اخاذی می‌کند

طالبان از آموزگاران فراهی اخاذی می‌کند

نجیب‌الله سعادت- هرات


فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی فراه در غرب کشور می‌گویند که گروه طالبان در برخی از ولسوالی‌های نا‌امن این ولایت از آموزگاران به‌ گونه‌ی رسمی تحت عنوان مالیه، اخاذی می‌کنند. آنان مدعی‌اند که این گروه از هر آموزگار زن مبلغ یک هزار افغانی و از آموزگاران مرد ۵۰۰ افغانی در ماه پول دریافت می‌کند.
تا هنوز سیستم پرداخت بانکی مزد آموزگاران در ولایت فراه عملی نشده و آموزگاران این ولایت حقوق ماهانه‌ی‌شان را از مستوفیت این ولایت دریافت می‌کنند. نمایند‌ی مستوفیت یا «معتمد» مجبور است با استفاده از وسایل‌ حمل‌ونقل به گوشه و کنار این ولایت سفر کند و مزد آموزگاران را پرداخت کند. تسلط طالبان بر مناطق و مسیرهای ناامن این ولایت، زمینه‌ی باج‌دهی آموزگاران به این گروه را فراهم کرده است.

جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز گفت که شکایت‌های زیادی از جانب باشندگان و آموزگاران فراهی مبنی بر زورگیری طالبان به شورای ولایتی فراه ثبت شده است. وی افزود که باشندگان ولسوالی‌های پشت‌رود، شیب‌کوه، بالابلوک و پشت‌کوه به شورای ولایتی فراه شکایت کرده‌اند که افراد طالبان در هر ماه از هر آموزگار، ‌پنجصد تا یک‌هزار افغانی در ماه پول می‌گیرند: «شکایاتی زیادی در شورای ولایتی مبنی بر اخاذی طالبان از آموزگاران در ولسوالی‌های فراه به ثبت رسیده. ما بارها این موضوع را به مسوولان امنیتی نیز شریک ساختیم اما تا حالا هیچ توجهی صورت نگرفته است.»

این عضو شورای ولایتی فراه از مسوولان امنیتی می‌خواهد که برای جلوگیری از اخادی طالبان، به‌گونه‌ی جدی وارد عمل شوند.

از سوی دیگر، بریالی غفاری، فعال مدنی در ولایت فراه از دولت می‌خواهد که سیستم پرداخت مزد آموزگاران را بانکی کند تا جلوی اخاذی طالبان از آموزگاران فراهی گرفته شود. او می‌گوید که گروه طالبان مسلح با استفاده از حقوق آموزگاران، شعله‌ی جنگ را در این ولایت روشن نگه‌داشته و نیروهای امنیتی را از بین می‌برد.
در همین حال، مسوولان ریاست معارف ولایت فراه، باج‌دهی آموزگاران مکاتب برخی از ولسوالی‌های این ولایت را به طالبان، رد می‌کند. محمد‌صادق حلیمی، آمر تعلیمات مسلکی ریاست معارف فراه می‌گوید که تا کنون گزارشی از اخاذی طالبان به ریاست معارف این ولایت نرسیده است. وی می‌گوید که ریاست معارف این ولایت، بارها پیشنهاد بانکی‌شدن مزد آموزگاران در ولسوالی‌های این ولایت را به وزارت معارف کشور داده اما به دلایل نامعلومی تا هنوز این مساله در این ولایت به اجرا در نیامده است. حلیمی می‌گوید که در حال حاصر ۶۰ در صد از آموزگاران معارف این ولایت در مرکز شهر، مزدشان را از طریق بانک دریافت می‌کنند. او از وزارت معارف کشور می‌خواهد که برای رفع این چالش، چاره‌یی بیندیشد.
در سوی دیگر، مقام‌های محلی ولایت فراه از پی‌گیری جدی این موضوع خبر می‌دهند. ناصر مهری، سخن‌گوی والی فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که اداره‌ی محلی این موضوع را به گونه‌ی جدی بررسی می‌کند.
در ولایت فراه ۳ هزار و ۶۶۶ آموزگار حدود ۱۳هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز را آموزش می‌دهند.