سیگار: پروموت یا برنامه‌ی توانمندسازی زنان افغان ناکام بوده است

اطلاعات روز: اداره‌ی بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که برنامه‌ی کمکی امریکا برای توانمندسازی زنان در افغانستان (پروموت) ناکام بوده است.

در گزارش این نهاد که روز پنجشنبه منتشر شده، آمده است که این برنامه که حدود پنج سال پیش از سوی اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) برای توانمندسازی زنان افغان راه‌اندازی شده بود،‌ ناکام بوده و پول مالیه دهندگان امریکایی را هدر داده است.

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که از زمان آغاز این برنامه تاکنون 89 میلیون دالر به مصرف رسیده و تنها 55 زن توانسته‌اند به وظایف بهتر استخدام شوند.

او در مصاحبه‌یی با روزنامه نیویارک تایمز گفته است که این برنامه با هزینه‌ی 280 میلیون دالر قرار بود 75 هزار زن افغان را در گرفتن وظیفه و کارآموزی کمک کند.

آقای سوپکو از قول رولا غنی، بانوی نخست افغانستان نقل کرده است که بخش زیاد پول این پروژه هزینه‌ی مصارف اداری شده و به جیب قراردادیان امریکایی سرازیر شده است.

با این حال‌ اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در پاسخ به پرسش سیگار در مورد برنامه‌ی پروموت، از دست‌آوردهای این پروژه دفاع کرده و گفته است که فقط با سرمایه‌گذاری هزینه‌ی معادل دو درصد مصارف جنگ در افغانستان «این پروژه تفاوت انکار ناپذیر و مثبت را در زندگی ده‌ها هزار زن افغان ایجاد کرده است.»

مسوولان این اداره همچنان گفته‌اند که این برنامه 50 هزار زن را مستقیماً در امور کاریابی و توانمندی رهبری و دفاع در امور زنان و راه‌اندازی تجارت‌های شخصی شان کمک کرده است.

اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا همچنان گفته است که این برنامه زنان افغان را کمک کرده است تا صدای شان را در امور صلح و دیگر مسایل افغانستان بلند کنند.

آقای ساپکو اما گفته است که USAID برای دفاع از این ادعای خود هیچ اسنادی معتبر ارایه نکرده است.