ثبت نخستین نشانه‌ی مثبت پولیو در هرات

ثبت نخستین نشانه‌ی مثبت پولیو در هرات

مقام‌های ولایت هرات در حوزه‌ی غرب کشور می‌گویند که پس از ده سال، نخستین نشانه‌ی مثبت واقعه‌ی پولیو را در این ولایت ثبت کرده‌اند. به گفته‌ی مسوولان صحی در هرات، این ویروس پس از بررسی مناطق مختلف هرات در کانال‌های فاضلاب این ولایت مشاهده شده است.
بیش از ده سال می‌شود که هیچ واقعه‌ی مثبت پولیو در هرات دیده نشده بود و بیش‌تر کمپین‌های واکسین پولیو در دورهای محتلف در این ولایت تطبیق شده بود اما مسوولان صحی در هرات از ثبت این واقعه در مناطقی از شهر هرات خبر می‌دهند، که هیچ تهدید امنیتی برای رفتن کارگزاران واکسین پولیو در آن وجود نداشته است.
رییس صحت عامه‌ی هرات می‌گوید که تمامی دورهای واکسین پولیو در تمام نقاط شهر هرات به شمول مناطق شیدایی و پایین‌آب به گونه‌ی کامل تطبیق شده است؛ جایی که احتمال می‌رود این ویروس در آن پیدا شده باشد.

امان‌الله رامز، مسوول آگاهی‌دهی عامه‌ی پروژهای صحی در هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که این نمونه‌ی مثبت پولیو در کانال فاضلاب شهری هرات دیده شده است.
« این واقعه در اثر بررسی‌های ریاست صحت عامه هرات و بخش معافیت کتلوی واکسین هرات در کانال فاضلاب شهری هرات به ثبت رسیده است. این یک اتفاق نادر و تکان دهنده‌ی صحی در هرات  محسوب می‌شود.»
وی تأکید کرد که ثبت این ویروس در فاضلاب شهری هرات، به معنای شیوع بیماری فلج کودکان در این ولایت است.

طبیق واکسین اضطراری پولیو در هرات

به‌ دنبال ثبت ویروس پولیو در کانال‌های فاضلاب شهری هرات، مسوولان صحی در این ولایت کمپین اضطراری تطبیق واکسین پولیو را در این ولایت آغاز کرده‌اند.
عبدالوحد رحمانی، آمر معافیت کتلوی صحت عامه‌ی هرات می‌گوید که مرحله‌ی تطبیق اضطراری واکسین پولیو همزمان از مرکز شهرهرات و ولسوالی انجیل این ولایت آغاز شده و قرار است در مدت ۵ روز بیش از ۲۲۰ هزار کودک زیر ۵ سال در این ولایت واکسین شوند.
او گفت که شمار کارگزاران دور اول این کمپین، هزار و 500 تن است.  قرار است مراحل بعدی این واکسین در ماه‌های آینده نیز ادامه ‌یابد.

ریاست صحت عامه‌ی هرات با اعزام کارگزاران واکسین پولیو در دروازهای ورودی شهر هرات، تمامی کودکان زیر پنج سال را هنگام ورود به این شهر، واکسین می‌کند.