تداوم بی‌سرنوشتی ریاست امور زنان هرات

تداوم بی‌سرنوشتی ریاست امور زنان هرات

بیش از ۶ ماه است که ریاست امور زنان ولایت هرات رییس ندارد و توسط سرپرست، اداره و وارسی می‌شود.
بی‌سرنوشتی مهم‌ترین اداره‌ی زنان در هرات، نگرانی زنان فعال این ولایت را برانگیخته است.
شش ماه پیش، مکتوب استعفای محبوبه جمشیدی، رییس امور زنان وقت هرات، پس از اینکه دو هفته را در آمریکا به سر برد، رسانه‌ای شد. دلیل استعفای خانم جمشیدی نیز مشکلات شخصی عنوان شده بود.
از آن زمان تا کنون، چوکی ریاست امور زنان رییسی بر خود ندیده و همواره توسط سرپرست اداره و وارسی شده‌است.
حدود سه ماه پیش بست ریاست امور زنان هرات از طریق کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به اعلام سپرده شد که بعد از اخذ درخواست‌های متقاضیان،۲۰ تن برای احراز این کرسی گزینش شدند.
بعد از اخذ یک امتحان جنجالی، انیسه سروری فردی کم‌تر شناخته شده در میان فعالان پرادعای زن در هرات، به عنوان برنده‌ی این آزمون جنجالی معرفی شد.
این گزینش، برای اکثر کسانی که با وی رقابت می‌کردند قابل قبول نبود و عده‌ی زیادی از رقیبان‌اش، این آزمون را توأم با تقلب خوانده و خانم سروری را فردی کم‌تجربه و ناشناخته با فضای هرات خواندند.
عزیزه کریمی، سرپرست ریاست امور زنان ولایت هرات و کسی که از وی به عنوان مدعی اصلی احراز این پست یاد می‌شد، این آزمون را پر از تقلب می‌خواند و می‌گوید که وی در این مورد شکایت‌نامه‌ی رسمی درج کرده است.

خانم کریمی می‌گوید که او این شکایت‌نامه را به‌ دلیل عدم شفافیت و تقلب در این آزمون درج کرده است.
در سوی دیگر، انیسه سروری که در رقابت آزاد به حیث رییس امور زنان هرات انتخاب شده، به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که شکایات درج‌شده علیه وی بررسی شده و به زودی کارش را در هرات آغاز می‌کند.
او می‌گوید که تمامی کارهای اداری مقرری اش را به پایان رسانده و منتظر مکتوب ریاست‌جمهوری است. ” تمام شکایات صورت‌گرفته علیه من رد شده و در حال حاضر کارهای اداری‌ام را نیز انجام داده‌ام. تنها منتظر مکتوب ریاست‌جمهوری‌ هستم که تا یک هفته الی ۱۰ روز دیگر مکتوبم صادر می‌شود”.
خانم سروری مدعی است که در این آزمون هیچ نوع تقلبی صورت نگرفته و از میان ۶ نفر نهایی، او بیش‌ترین امتیاز را کسب کرده است.
خانم سروری از زنان هرات نیز می‌خواهد که با او همکاری کنند و تجربیات‌شان را در اختیارش بگذارند.
در همین حال، سوسن بهبودزاده، فعال حقوق زن در هرات، ادامه‌ی بی‌سرنوشتی ریاست امور زنان هرات را به نفع زنان این ولایت نمی‌داند و خواهان معرفی رییس امور زنان این ولایت است.
جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات نیز به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در هفته‌های آتی رییس امور زنان این ولایت به گونه‌ی رسمی معرفی خواهد شد.
آقای فرهاد گفت که اداره‌ی محلی بارها از مسوولان در مرکز کشور خواسته است تا رییس امور زنان این ولایت را معرفی کنند و طبق گفته‌های مسوولان قرار است به ‌زودی رییس امور زنان این ولایت معرفی شود.