مجلس سنای افغانستان

مجلس سنا با خصوصی‌سازی جنگ افغانستان مخالفت کرد

اطلاعات روز: شماری از سناتوران در مجلس سنای کشور در واکنش به طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان می‌گویند که حکومت باید جلو عملی شدن طرح شرکت بلک واتر را بگیرد.

این سناتوران در نشست عمومی امروز یکشنبه (8 میزان) مجلس سنا ادعا کردند که اریک پرنس، بنیان‌گذار شرکت بلک واتر به تازگی در یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی‌اش گفته است که مسوولیت جنگ افغانستان را این شرکت به عهده می‌گیرد.

اریک پرنس در مصاحبه‌یی با طلوع نیوز گفته است که نیروهای او می‌توانند در شش ماه وضعیت جنگ افغانستان را تغییر دهند. براساس طرح آقای پرنس، ۳۶۰۰ نیروی شرکت او به افغانستان خواهند آمد و در هر کندک ارتش، ۳۶ تن از این نیروها جابه‌جا خواهند شد. این نیروها، از هواپیماهای جنگی و اکمالاتی برخوردار خواهند بود و در هر پرواز، نیروهای او با نیروهای ناتو و نظامیان افغانستان یکجا خواهند بود.

با این حال فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا می‌گوید که سپردن جنگ افغانستان به بنیان‌گذار شرکت بلک واتر، دردآور و غیرقابل قبول است.

آقای مسلمیار گفت: «ما با امریکا و ناتو پیمان امنیتی داریم نه با یک شرکت جنگی. حکومت افغانستان باید مانع سپردن جنگ افغانستان به شرکت بلک واتر شود. ما از دولت امریکا نیز می‌خواهیم که تجربه‌ی تلخ سوریه و عراق را در افغانستان تکرار نکند و به مردم افغانستان و مردم امریکا احترام بگذارد.»

به گفته‌ی او، سپردن جنگ افغانستان به یک شرکت خصوصی سبب تحمیل بدبختی بر مردم افغانستان خواهد شد و به ضرر کشور و منطقه است.

این در حالی است که پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر سپردن جنگ افغانستان به شرکت‌های خصوصی در رسانه‌ها منتشر شده بود. دولت امریکا در آن زمان اعلام کرده بود که هیچ‌گونه طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان در دستور کار این کشور نیست.