گزارش ناظران فیفا از سراسر کشور: از مشکل استفاده از دستگاه بایومتریک تا تهدیدات امنیتی

اطلاعات روز: ناظران بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) گزارش می‌دهند که تهدیدات امنیتی در ولایت‌های بغلان و قندوز و لسوالی‌های این دو ولایت بسیار بالا است. یک هاوان در یک مرکز رأی‌دهی در مرکز شهر قندوز اصابت کرده است که از تلفات آن معلوماتی در دست نیست. بعد از اصابت مرمی هاوان مردم ترسیده و از محل رأی‌دهی پراکنده شده‌اند. در شهر بغلان نیز یک هاوان در یک مرکز رأی‌دهی برخورد کرده است.

خبرنگار اطلاعات روز که در بنیاد فیفا حضور دارد و گزارش‌های ناظران این بنیاد را بررسی می‌کند، می‌گوید که عدم آشنایی کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات از استفاده‌ی دستگاه‌های بایومتریک یک مشکل جدی در نقاط مختلف کشور است.

براساس گزارش این ناظران در بدخشان مشکلات بایومتریک ‌وجود دارد. کارمندان روش استفاده از این دستگاه‌ها را نمی‌دانند. ‌همچنان در این ولایت نام رأی‌دهندگان با نام آن در فهرست رأی‌دهندگان همخوانی ندارد.

روند رأی‌دهی در ولایت‌های دایکندی و بامیان به صورت عادی ادامه دارد. رأی‌دهی در این دو ولایت ساعت هفت صبح آغاز شده و تاکنون مشکلی جدی محسوس نیست و کدام نگرانی وجود ندارد.

در ولایت هرات شمار از مراکز رأ‌ی‌دهی ساعت هفت باز نشده است، اما اکثر مراکز ساعت هشت باز شده است. شمار از مراکز تا اکنون (۹:۳۰) باز نشده است. استفاده از دستگاه‌های بایومتریک یک چالش جدی در این ولایت است. از یک مرکز در شهر هرات مداخله افراد غیرمسوول نیز گزارش شده است.

در شماری از مناطق ولایت غور جنگ جریان دارد. طالبان در اکثر مراکز رأی‌دهی با موتورسایکل حضور دارند، اما با آن هم حضور مردم در این ولایت گسترده است.

در ولایت فراه حضور مردم گسترده است و کدام مشکل جدی گزارش نشده است.

در ولایت‌های کنر، ننگرهار، نورستان و لغمان، اشتراک مردم گسترده گزارش شده است. مشکل استفاده از دستگاه‌های بایومتریک نیز در این ولایت‌ها وجود دارد.

در ولایت ننگرهار بی‌نظمی‌های در مراکز رأی‌دهی گزارش شده است.

در ولسوالی علی‌نگار لغمان مردم از سوی طالبان تهدید شده است.

در ولسوالی مرور کنر از سر یک کوه نزدیک به یک مرکز رأی‌دهی گلوله‌باری شده است.

از ولایت میدان وردک گزارش شده که در اکثر سایت‌های انتخابات جنگجویان طالبان حضور دارند و اجازه نداده‌اند که مراکز رأی‌دهی باز شود.