وزارت داخله: 60 نفر به اتهام مداخله در روند انتخابات بازداشت شده‌اند

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ کشور اعلام کرده است که تاکنون 60 نفر از سوی نیروهای امنیتی به اتهام دخالت در امور انتخابات بازداشت شده‌اند.

نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله امروز یکشنبه (29 میزان) گفته است که در میان این افراد شماری از افراد حکومتی نیز شاملند و تحقیقات از نزد آنان جریان دارد.

آقای دانش گفته که 44 نفر آنان تنها از کابل بازداشت شده‌اند. او افزوده است که این آمار نهایی نیست و ممکن این رقم تغییر یابد.

او گفته است: «با آن‌عده از مسوولین امنیتی که در امور انتخابات مداخله کرده‌اند و اسناد و مدارک مبنی بر مداخله‌ی آنها وجود داشته باشد، مطابق به قانون، برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد.»

این در حالی است که پیش از ظهر امروز، گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری در کابل گفت که شماری از افراد زورمند در روند رأی‌دهی دست‌اندازی کرده و شماری از صندوق‌های رأی نیز از سوی برخی از این افراد شکستانده شده است.

پیش از این رییس‌جمهور غنی هشدار داده بود که هیچ فرد ملکی و نظامی به‌شمول مسوولان و کارمندان حکومت،‌ حق مداخله در روند انتخابات را ندارد.

وزارت‌های دفاع و داخله نیز در پیام‌های جداگانه به کارمندان شان به‌شمول نیروهای امنیتی هشدار دادند که در صورت مداخله در روند انتخابات مجازات شده و از وظایف‌شان برکنار خواهند شد.

این در حالی است که انتخابات پارلمانی روز شنبه (28 میزان) در 32 ولایت کشور برگزار شد.

آغاز این روند با چالش‌هایی همراه بود. در شماری از مراکز در کابل و برخی ولایات دیگر مراکز رأی‌دهی در زمان معین آن باز نشدند و در شمار دیگری از مراکز کارمندان کمیسیون انتخابات دیر حاضر شدند.

عدم آشنایی کارمندان کمیسیون انتخابات با دستگاه‌های بایومتریک، مشکلات فنی و چارچ‌نداشتن دستگاه‌های بایومتریک از مشکلات دیگری بودند که روند رأی‌دهی در 401 مرکز در سراسر کشور آغاز نشد و به همین منظور کمیسیون انتخابات، رأی‌دهی در این مراکز را برای یک روز دیگر تمدید کرد.