فیفا: برگزاری روز دوم انتخابات یک تصمیم نادرست بود

اطلاعات روز: یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) برگزاری روز دوم انتخابات پارلمانی کشور در شماری از مراکز رأی‌دهی را یک تصمیم نادرست، عجولانه و غیرقانونی خواند.

آقای رشید که امروز یکشنبه (۲۹ میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات، روز دوم انتخابات پارلمانی کشور را باید با یک اقدام بسیار متناسب و هماهنگ با انتخابات پارلمانی ولایت قندهار، برگزار می‌کرد.»

به گفته‌ی او، برای برگزاری روز دوم انتخابات در شماری از مراکز رأی‌دهی، «اقدامات کافی وجود نداشته است» و فرد یا نهاد نظارت‌کننده‌یی برای نظارت از برگزاری امروز انتخابات «بسیج» نشده بوده‌اند.

رییس اجرایی فیفا تأکید کرد که باید کمیسیون مستقل انتخابات کشور به عنوان «تسهیل‌کننده‌ی پروسه‌ی انتخابات» به آرای مردم افغانستان احترام بگذارد.

از سویی، آقای رشید در این نشست انتخابات پارلمانی را یک انتخابات پرچالش خواند و گفت: «وسعت و حجم نارسایی‌های دیروز و در نتیجه تمدید یک روزه‌ی دوره‌ی رأی‌گیری هرچند قابل تصور، اما به دور از انتظار و تدبیر بود.»

به گفته‌ی رییس اجرایی این بنیاد، کارنکردن درست اکثر دستگاه‌های بیومتریک و ماشین چاپ، عدم نگهداری چارچ توسط این دستگاه‌ها، کمبود و انتقال اشتباهی بسته‌های مواد از عمده‌ترین مشکلات فنی این انتخابات بوده است.

هم‌چنان یوسف رشید تأخیر در گشایش مراکز انتخاباتی، نشرنشدن فهرست رأی در مراکز انتخاباتی، تهدیدات امنیتی کارمندان کمیسیون، نقض بی‌طرفی از سوی کارمندان کمیسیون، تأخیر در شمارش آرا، تقلب، ممانعت از نظارت و مداخله‌ی زورمندان در پروسه‌ی انتخابات از چالش‌های دیگر این انتخابات خواند.

 در همین حال او با انتقاد از «کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی» نیز گفت: «کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز کار نظارت و دریافت شکایت را به صورت مطلوب انجام نداد. تهیه‌ی فورم شکایت که نه مستلزم فورمول پیچیده‌ی برنامه‌ریزی و نه لجستیک گسترده می‌باشد، با مشکل مواجه شد.»

به گفته‌ی آقای رشید، در اکثر مراکز این کمیسیون به معترضان انتخابات گفته است که «شکایت‌هاشان را روی برگه‌ی عادی سفید بنویسد، حالانکه بر اساس قانون فقط شکایت‌هایی که از مجرای رسمی و با استفاده از فورم و مشخصات معیاری طرح شده باشد، قابل پیگیری است.»

انتخابات پارلمانی در کشور از صبح دیروز آغاز شد و برای امروز نیز به دلیل آنچه که مشکلات فنی و تخنیکی خوانده شده بود، در شماری از مراکز رأی‌دهی در سطح کشور ادامه پیدا کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *