بانک جهانی 403 میلیون دالر به افغانستان کمک کرد

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور از 403 میلیون دالر، کمک بلاعوض بانک جهانی به افغانستان خبر داده است.

محمد‌همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه‌ی افغانستان امروز سه‌شنبه (1 عقرب) در مراسم امضای قرارداد این کمک با بانک جهانی در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که بانک جهانی ۴۰۳ میلیون دالر بلاعوض به افغانستان کمک کرده که ۲۹۸ میلیون دالر آن به وزارت معارف اختصاص یافته است.

آقای قیومی گفت که این پول برای بهبود کیفیت معارف، ظرفیت‌سازی در تحصیلات عالی و تقویت اقتصادی زنان روستایی به مصرف خواهد رسید.

او تأکید کرد که با این کمک سنگ تهداب دو هزار 700 مکتبی که در سال جاری ساخته می‌شود، گذاشته شده‌است.

در همین حال، میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف نیز گفت که ۳.۷ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم هستند که به روند توسعه‌ی افغانستان صدمه می‌زند.

آقای بلخی گفت که براساس برنامه‌ی این وزارت، قرار است از این مقدار پول بیش از هفت میلیون کودک مستفید شوند.

بانک جهانی نیز اعلام کرد که ۲۹۸ میلیون دالر کمک بلاعوض به‌منظور تمویل پروژه‌ی اِقراء، تقویت نظام آموزشی و بهبود شرایط یادگیری سکتور معارف افغانستان اختصاص یافته است.

در اعلامیه‌ی بانک جهانی آمده است: «‌توقع می‌رود از طریق این پروژه برای ۷ میلیون کودک و نوجوان، به‌ویژه دختران تسهیلات لازم به‌منظور فراهم‌سازی فرصت‌های دسترسی متوازن و عادلانه به زمینه‌های آموزشی ابتداییه و متوسطه در یک تعداد ولایات مشخص فراهم گردد.»

براساس اعلامیه‌ی بانک جهانی، این کمک 298 میلیون دالری به معارف افغانستان، شامل 100 میلیون دالر از سوی اداره‌ی انکشاف بین‌المللی گروپ بانک جهانی، 100 میلیون دالر از سوی صندوق بازسازی افغانستان که بانک جهانی مدیریت آن را به نمایندگی از 34 کشور و تمویل کنندگان بر عهده دارد و 98 میلیون دالر دیگر نیز از سوی اداره‌ی مشارکت جهانی برای انکشاف معارف، می‌شود.

همچنان از 100 میلیون دالری که جهت تمویل پروژه‌ی توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی افغانستان به‌منظور تقویت و انکشاف توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی زنان فقیر در نظر گرفته شده، 25 میلیون دالر از سوی اداره‌ی انکشاف بین‌المللی و 75 میلیون دیگر آن از سوی صندوق بازسازی افغانستان پرداخت می‌شود.

بانک جهانی گفته است که ۵ میلیون دالر کمک بلاعوض دیگر این بانک از سوی صندوق بازسازی افغانستان برای پروژه‌ی انکشاف تحصیلات عالی به هدف افزایش دسترسی جوانان به تحصیلات عالی و همچنان بهبود کیفیت و مطابقت نظام تحصیلی با نیازمندی‌های بازار کار در نظر گرفته شده است.

قرارداد این کمک امروز توسط محمد‌همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه و شوبهم چوهدری، رییس بانک جهانی در افغانستان در حضور وزیران معارف، احیا و انکشاف دهات، تحصیلات عالی و معین وزارت امور زنان به امضاء رسید.