انتخابات پارلمانی درهرات پرجوش و پرچالش برگزار شد
صف طولانی مردم در پای صندوق‌های رأی­ در ولایت هرات در روز نخست رأی­دهی
عکس: شبکه‌های اجتماعی

انتخابات پارلمانی در هرات پرجوش و پرچالش برگزار شد

نجیب‌الله سعادت ـ هرات


با وجود هشدارهای جدی امنیتی و حملات گسترده‌ی طالبان در گوشه و کنار هرات بر مراکز رأی­دهی در غرب کشور در 28 و 29 میزان نزدیک به  3‌صد و‌50 هزار باشنده‌ی این ولایت رأی شان را به صندوق­ها ریختند تا 17 نامزد را به نمایندگی از هرات به مجلس نمایندگان کشور بفرستند.

به اساس گفته­‌های مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات هرات، از مجموع ۳۰۰ مرکز رأی­دهی در ۱۹ ولسوالی هرات در ۲۸۶ مرکز رأی­دهی انتخابات برگزار شده است.

فرستادن اشتباهی فهرست رأی­دهندگان از یک مرکز به مرکز دیگر، ناکارایی دستگاهای بیومتریک، آشنایی نداشتن کارمندان انتخاباتی با دستگاهای بیومتریک از عمده‌ترین چالش­های روز انتخابات در هرات بوده است.

بعد از افتتاح روند رأی­دهی توسط مقام‌های محلی هرات در مکتب سلطان غیاث‌الدین غوری، روند رأی­دهی در تمامی مراکز رأی­دهی در سراسر هرات آغاز شد اما درهمان ساعات نخست رأی‌دهی، این روند با پالش جدی مواجه شد.

مراکز رأی­دهی در پل رنگینه، مکتب فتح، مکتب تجربوی و مهری هروی در سطح شهر هرات و مراکز رأی­دهی گزه در ولسوالی غوریان، چهارسنگ ولسوالی ادرسکن، مکتب فتح انجیل و ده‌ها مرکز دیگر در ولسوالی­های فارسی، گذره، کشک کهنه، شیندند، کهسان و اوبه از مراکزی بودند که فهرست رأی­دهندگان در آن به گونه اشتباهی فرستاده شده بود.

شماری از ساکنان هرات بعد از مشاهده‌ی این وضعیت، تذکره‌های‌شان را پاره کرده و دوباره به خانه‌های‌شان بازگشتند.

ناصر احمدیان یکی از رأی­دهندگان می‌گوید که در مرکز رأی­دهی مکتب شمعان در سطح شهر هرات ثبت نام کرده اما در روز رأی­دهی نامش در فهرست رأی‌دهندگان درج نبوده است. او به روزنامه­ اطلاعات روز می‌گوید: «من در مکتب شمعان ثبت نام کرده بودم چون خانه­ام در نزدیکی این مرکز است اما در روز رأی‌دهی نامم در فهرست رأی­دهندگان نبود و من از رأی‌دادن محروم شدم.»

در همین حال، فعالان مدنی در هرات روند انتخابات را در این ولایت پرچالش ارزیابی می­کنند. جواد عمید، فعال مدنی در هرات می­گوید که روند رأی­‌دهی در بسیاری از مراکز رأی­دهی در سطح شهر و ولسوالی‌های این ولایت پر‌چالش بوده است.

وی می­گوید که اکثر مراکز رأی­دهی در سطح شهر و ولسوالی‌­های این ولایت در کنار چالش­های تخنیکی با چالش­های جدی امنیتی مواجه بوده ‌‌که اصل «فراگیر بودن» انتخابات را زیر سووال برده است.

طالبان در ولسوالی گلران هرات با شلیک راکت تلاش کردند تا مانع اشتراک مردم به پای صندوق‌های رأی‌دهی شوند. در ولسوالی‌های ادرسکن، شیندند، اوبه، کشک‌کهنه و فارسی هرات نیز از ابتدای صبح حملات طالبان بالای مراکز رأی­دهی آغاز شد. به گفته­ی مسوولان امنیتی هرات، طالبان «تمام توان‌» شان را برای برهم زدن انتخابات به کار گرفته اما سرانجام «موفق» نشده است.

جنرال عابد، فرمانده یکی از فرماندهان ارتش ۲۰۷ ظفر در یک نشست خبری در هرات گفت که در روز انتخابات در ۱۷ ولسوالی این ولایت جنگ بوده است. وی افزود که طالبان مسلح از «تمام قدرت» شان برای برهم زدن امنیت انتخابات استفاده کرد اما نیروهای امنیت به‌گونه‌ی «موفقانه» حملات این گروه را دفع کرده است.

حضور گسترده‌ی زنان در هرات

با وجود چالش­های امنیتی در شهر و ولسوالی‌های هفده‌گانه هرات، شمار رأی­دهندگان زن در این ولایت بی‌پیشنه گفته شده است.

احمدشاه قانونی رییس کمیسیون مستقل انتخابات در هرات می‌گوید که هرات بالاترین سهم‌گیری در حوزه غرب و دومین میزان مشارکت در افغانستان را داشته است. به گفته‌ی مسوولان کمیسیون انتخابات هرات از مجموع ۳۳۰ هزار رأی‌دهنده در ولایت هرات ۱۲۰ هزار آن را زنان تشکیل می­دهند.

بر اساس آمار کمیسیون انتخابات، 539 هزار و 141 تن از باشندگان هرات برای رأی‌دهی ثبت نام کرده بودند که 239 هزار و 818 نفر آن زنان بوده است. از این شمار تنها 120 هزار زن در روز انتخابات رأی داده است.

از هرات ۲۸ کاندیدای زن برای احراز حداقل ۵ کرسی با هم­دیگر رقابت می­کنند و یکی از دلایل حضور گسترده‌ی زنان در هرات در روز انتخابات همین مورد گفته شده است.

سوسن احسان بهبودزاده، یکی از کاندیدای مجلس نمایندگان از ولایت هرات، حضور زنان را در سطح شهر پررنگ اما در ولسوالی­های این ولایت کم­رنگ عنوان می­کند. به باور خانم بهبودزاده، یکی از دلایل اساسی عدم حضور زنان در ولسوالی­های این ولایت، ناامنی و تهدیدات طالبان بوده است.

حضور زنان در مکتب دخترانه گوهرشاد بیگم در روز انتخابات
حضور زنان در مکتب دخترانه گوهرشاد بیگم در روز انتخابات
عکس: شبکه‌های اجتماعی

در کنار این­ها، استفاده از بیومتریک و عکس‌برداری از چهره‌ی زنان نیز باعث شده است که زنان در جامعه‌ی سنتی هرات حاضر به رأی‌دهی نشوند.

با این همه، گراف فعلی حضور زنان در انتخابات از دید فعالان حقوق زن در هرات چشم‌گیر بوده است.

مریم جامی الاحمدی، فعال حقوق زن در هرات حضور زنان در انتخابات را چشم­گیر دانسته و مدعی است که اگر امنیت این ولایت تامین شود، اشتراک زنان در انتخابات افزایش خواهد یافت.