صادرات از طریق دهلیزهای هوایی

دهلیز هوایی افغانستان با چین گشایش یافت

اطلاعات روز: دهلیز هوایی افغانستان با چین امروز سه‌شنبه (15 عقرب) با حضور رییس‌جمهور اشرف غنی و شماری از مقام‌های افغان و چین در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل گشایش یافت.

ارگ ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفته است که همزمان با گشایش دهلیز هوایی افغانستان با چین، قرار است در اولین محموله 20 تُن جلغوزه به چین صادر شود.

رییس‌جمهور غنی هنگام گشایش این دهلیز هوایی گفته است: « خزانه‌ی پنهان ما به ثروت ملی بدل می‌شود و به افتخار این کار از این به بعد همه ساله در ۱۵ عقرب از محصولات ملی جلغوزه تجلیل خواهد شد.»

آقای غنی همچنان گفته است که پیش از این جلغوزه‌ی افغانستان به نام کشورهای دیگر صادر می‌شد اما پس از این با نام و نشان افغانستان به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.

محصولات جلغوزه‌ی افغانستان سالانه به 23 هزار متریک تُن می‌رسد.

در همین حال، شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «حكومت وحدت ملي در پنج حلقه سياست خارجي با دست‌آورد‌هاي مهمي همراه شده است. اكنون محصولات تجارتي طي پنج روز به اروپا مي رسد. بازار كشور‌هاي منطقه به فرصتي براي تاجران بدل شده است. امروز اولين محموله تجارتي از طريق دهليز هوايي به چين صادر مي شود.»

این در حالی است که پیش از این افغانستان با کشورهای هند، ترکیه، قزاقستان و کشورهای اروپایی از طریق دهلیز هوایی تجارت داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *