سفارت امریکا: بندر چابهار از تحریم معاف است

اطلاعات روز: سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که ایالات متحده‌ امریکا در زمینه‌ی تنفیذ قانون آزادی و منع گسترش سلاح هسته‌یی ایران، برای افغانستان استثنا قایل شده است.

جان بس، سفیر امریکا در کابل در صفحه‌ی تویتر خود نوشته است که افغانستان می‌تواند به واردات تولیدات نفتی از ایران و انتقال محموله‌های موادی که شامل اقلام تحریم شده نمی‌شوند، از طریق بندر چابهار ادامه دهد.

پیشتر مایک پومپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز گفته است که به منظور کمک به توسعه‌ی افغانستان و حفظ مسیر ارتباطی جهت ارسال اقلام بشردوستانه به ایران، بندر چابهار در جنوب شرق ایران و طرح توسعه‌ی آن را از شمول تحریم‌ها معاف کند.

در اعلامیه وزارت خارجه‌ امریکا گفته شده است: «‌این معافیت‌ها برای ادامه‌ی حمایت از روند رشد افغانستان و همچنین ارسال مواد و اقلام بشردوستانه جنبه حیاتی دارد.»

با اعطای این معافیت، طرح توسعه‌ی مسیر حمل و نقل دریایی افغانستان از طریق ایران می‌تواند ادامه داشته باشد. این طرح که به رهبری هند اجرا می‌شود از جمله شامل احداث خط آهن ارتباطی از بندر چابهار تا افغانستان و یک خط ارتباط ریلی بین زاهدان و مشهد در ایران است.

با این حال در کنار این که افغانستان می‌تواند به حمل و نقل واردات و صادرات از طریق بندر چابهار ادامه دهد، ایران نیز می‌تواند کالاهای غیر تحریمی به خصوص اقلام بشردوستانه شامل مواد غذایی، دارو، و سایل و تجهیزات صحی و پزشکی و مواد کشاورزی را وارد کند.

افزون بر این، علاوه بر بندر چابهار، وزیر خارجه آمریکا فروش مواد نفتی از ایران به افغانستان را نیز مجاز اعلام کرده است.