زلمی خلیلزاد دور دوم سفر‌ خود به افغانستان و کشورهای منطقه را آغاز کرد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دور دوم سفر خود به افغانستان، پاکستان،‌ امارات متحده‌ی عربی و قطر را آغاز کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که هدف از این سفر آقای خلیلزاد تشدید تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان می‌باشد.

در اعلامیه این وزارت آمده است که این سفر 12 روزه‌ی آقای خلیلزاد از روز پنج‌شنبه (17 عقرب) شروع شده و به تاریخ 29 عقرب پایان می‌یابد.

دور دوم سفر خلیلزاد به افغانستان، پاکستان و کشورهای منطقه در حالی صورت می‌گیرد که او در به تاریخ 12 میزان سال جاری سفر ده روزه‌اش به افغانستان، پاکستان،‌ عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی و قطر را آغاز کرد.

او در جریان این سفر ده روزه ضمن دیدار با سران حکومت‌های افغانستان،‌ پاکستان، عربستان سعودی و قطر،‌ با نمایندگان طالبان در قطر نیز دیدار کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا در آن زمان با نشر اعلامیه‌یی گفته بود: «خلیلزاد در جریان سفر اخیراش به منطقه از حکومت افغانستان و طالبان خواست تا نمایندگان با صلاحیت شان را برای آغاز مذاکرات معرفی کنند… خلیلزاد از اینکه هر دو جناح در این راستا اقداماتی انجام داده اند، دلگرم شده است.»

وزارت خارجه‌ی امریکا همچنان گفته است که واشنگتن به یک راه حل سیاسی در افغانستان که منجر به پایان جنگ و تهدید دهشت افگنان در برابر ایالات متحده و جهان شود، متعهد می‌باشد.

از سویی هم،‌ دور دوم سفر خلیلزاد به افغانستان و کشورهای منطقه در حالی آغاز می‌شود که امروز جمعه (۱۸ عقرب) نشست صلح مسکو در مورد صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در روسیه برگزار شد.

روز پنج‌شنبه یک هیأت چهار نفره از شورای عالی صلح افغانستان به منظور شرکت در نشست صلح مسکو به روسیه رفته است.

روز چهارشنبه (16 عقرب) سیداحسان طاهری،‌ سخن‌گوی شورای عالی صلح افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد که یک هیأت چهار نفره به ریاست حاجی دین‌محمد، معاون این شورا به نمایندگی از مردم و دولت افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت می‌کند.

آقای طاهری گفت که در ترکیب این هیأت چهار نفره عطاءالله سلیم، حبیبه سرابی و مولوی عبدالخبیر اوچقون از معاونان این شورا شاملند.

در نشست صلح مسکو نمایندگان گروه طالبان و دوازده کشور دیگر شرکت کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *