فیفا: اسامی زورمندانی که بر کمیسیون‌های انتخاباتی فشاور آورده‌بودند، همگانی شود

اطلاعات روز: مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) در اعلامیه‌یی خواستار همگانی‌شدن اسامی عده‌یی از زورمندان و اراکین دولتی شده است که به گفته‌ی این مؤسسه، به نحوی بر کمیسیون‌های انتخاباتی فشار وارد کرده‌اند.

در اعلامیه‌یی که این مؤسسه امروز (دوشنبه، ۲۱ عقرب) به نشر رسانده، آمده است که در مطابقت به قوانین موجود، با این افراد زیر عنوان تخلفات و جرایم انتخاباتی برخورد شود.

فیفا هم‌چنان از کمیسیون‌هایی انتخاباتی، خواسته است که تمامی قضایای مربوط به کارکنان و کارمندان بلندرتبه و پایین‌رتبه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات، به شمول اعضای این کمیسیون را به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی راجع و بر اساس قوانین با آن‌ها برخورد شود.

در همین حال، این مؤسسه هم‌چنان گفته است که کمیسیون‌های انتخاباتی مکلف است تا در مطابقت با قانون اساسی، مواردی چون تکت‌های انتخاباتی، کمپاین‌های پیش از وقت و استفاده از موقف و امکانات دولتی برای کمپاین انتخابات را از همین حالا نظارت کند و بر اساس اعلامیه، فیفا هم‌اکنون عملکرد سیاسیون داخل و بیرون نظام را تحت نظارت خویش دارد.

این نهاد هم‌چنان با اشاره به تشکیل تکت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری کشور، افزوده است که کمیسیون‌های انتخاباتی نباید خارج از صلاحیت قانونی‌شان، تغییر تیم‌های انتخاباتی را در مطابقت با برنامه‌های کاری آینده‌ی‌شان بپذیرد.

‌از سویی، در این اعلامیه با اشاره به بازشماری آرای شماری از ولایت‌های کشور، آمده است: «از کمیسیون می‌خواهیم برای مشاهدین کاندیداها در کنار مشاهدین نهادهای ناظر، زمینه‌ی نظارت را فراهم کنند. برای جلوگیری از ازدحام، خوب است تا یک جدول زمانی ترتیب شده و همراه با دفاتر کاندیداها شریک ساخته شود.

فیفا تأکید کرده است که باید هر دو کمیسیون در دفاتر مرکزی و ولایتی‌شان در قسمت پذیرش، رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های کاندیداها و نمایندگان‌شان به دلیل ناکارآیی دقیق دستگاه‌های بیومتریک در قسمت پیشگیری از آرای تکراری، برخود تخصصی کند.

هم‌چنان بر اساس اعلامیه، فیفا از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواسته است که به دلیل آگاهی ناکافی شاکیان در قسمت ترتیب شکایت‌ها، به صورت ناقص و سخت‌گیرانه برخورد نکند و به خاطر تأمین شفافیت بیشتر، تمامی جزئیات از جریان بازشماری، قرنطین و تفتیش آرا، به کاندیدا اطلاع‌دهی کند.

همین طور در اعلامیه آمده است: «فیفا از کمیسیون اکیدا می‌خواهد تا زمینه‌ی نظارت مستقیم احزاب سیاسی و نهادهای مشاهد را در تمامی مراحل جمع‌بندی آرا، فراهم کند.»

از سویی در اعلامیه ذکر شده است که با توجه به اهمیت و حساسیت مرحله‌های پس از رأی‌دهی، از طولانی‌شدن روند و در عین حال از ضعف هماهنگی میان کمیسیون‌های انتخاباتی، عدم ارایه‌‌ی وضاحت لازم از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی و عدم اطلاع‌دهی لازم به ناظران شماری از کاندیدان و ادعاهایی مبنی بر دست‌کاری در آمار در مرکز جمع‌آوری آرا، این مؤسسه نگرانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *