رییس‌جمهور: اقدامات در خصوص صلح بر مبنای مشورت خواهد بود

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که اساس کار حکومت، اجماع مردم افغانستان می‌باشد و اقدامات در خصوص صلح بر مبنای مشورت خواهد بود.

آقای غنی این اظهارات را صبح امروز جمعه (25 عقرب) در دیدار با عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان و فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا در ارگ ریاست جمهوری مطرح کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری آمده است که در این دیدار در رابطه به فعالیت‌های شورای عالی صلح، ترکیب هیأت مذاکره کننده با در نظرداشت شرایط جدید،‌ مشوره درباره‌ی ایجاد بورد مشورتی صلح که از نمایندگان احزاب سیاسی، جامعه‌ی مدنی و 34 ولایت افغانستان ایجاد می‌شود و همچنان در مورد تشکیل کمیته‌های مختلف در صورت آغاز مذاکرات بحث و گفت‌وگو شده است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است: «رییس‌جمهور تاکید کرد که سلسله مشورت‌ها با اقشار مختلف مردم افغانستان ادامه دارد و بعد از انسجام و توحید، نتایج آن با همه شریک خواهد شد.»

در همین حال، آقای غنی در دیدار جداگانه با رهبری حزب جمعیت اسلامی نیز به اجماع اقشار مختلف برای رسیدن به صلح تأکید کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری آمده است که رییس‌جمهورغنی بعد از ظهر امروز جمعه با صلاح‌الدین ربانی،‌ رییس حزب جمعیت اسلامی، محمداسماعیل خان و عطامحمد نور از اعضای رهبری این حزب دیدار و در خصوص ایجاد بورد مشورتی صلح صحبت کرده‌اند.

بحث مذاکرات صلح در حالی داغ شده است که همزمان با برگزاری نشست مسکو، گروه طالبان در یک حرکت بی‌سابقه‌ حملات گسترده‌یی را بر بخش‌های از افغانستان که در هفده سال گذشته آرام‌ترین مناطق بوده است، آغاز کرد. سلسله‌ی این حملات از حمله بر روستاهای کندلان و حسینی در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان آغاز شد و در مدت زمان کم به ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی رسید.

در همین حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است که در حدود پنج هزار خانواده در نتیجه‌ی جنگ و درگیری‌های اخیر در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان و ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی بیجا شده‌اند.