وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث: پنج هزار خانواده از ارزگان خاص،‌ مالستان و جاغوری بیجا شده‌اند

اطلاعات روز: وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرد که تاکنون حدود پنج هزار خانواده از ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان و ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی به دلیل جنگ و درگیری‌های اخیر بیجا شده‌اند.

احمد تمیم عظیمی،‌ سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز جمعه (25 عقرب) به روزنامه اطلاعات روز گفت که از این میان،‌ خانواده‌هایی که از سوی این وزارت تثبیت شده‌اند، 831 خانواده در کابل، 207 خانواده در بامیان و 500 خانواده‌ی دیگر نیز در شهر غزنی بیجا شده‌اند.

آقای عظیمی همچنان گفت که 600 خانواده‌ی بیجا شده‌ی دیگر در شهر غزنی تحت پوشش اداره‌ی یونیسیف و جمعیت هلال احمر افغانی قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی او،‌ این آمارها شامل خانواده‌هایی است که از سوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث تثبیت شده است.

سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزود که در ولایت بامیان تاکنون از حدود یک هزار خانواده عریضه دریافت کرده‌اند که ادعا می‌کنند بیجا شده‌اند.

آقای عظیمی علاوه کرد که تاکنون چهار هزار متریک تن گندم،‌ سه میلیون افغانی پول نقد از سوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و ده میلیون افغانی پول نقد دیگر براساس حکم عبدالله عبدالله،‌ رییس اجرایی کشور برای بیجاشدگان جنگ غزنی در نظر گرفته شده و در اختیار کمیته‌ی اضطرار ولایتی قرار گرفته است.

به گفته‌ی او،‌ وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امکانات کافی برای دو هزار خانواده‌ی دیگر در ولایت بامیان دارد.

او افزود: «کمک‌های مواد غذایی و غیر غذایی برای بیشتر از 100 خانواده در مرکز ثقافت اسلامی در مرکز غزنی و برای حدود 200 خانواده در کابل صورت گرفته و همزمان با آن که خانواده‌ها تثبیت می‌شوند،‌ توزیع کمک‌ها نیز جریان دارد.»

در همین حال،‌ نصیراحمد فقیری،‌ یک عضو شورای ولایتی غزنی نیز به روزنامه اطلاعات روز گفت که به دنبال حمله‌ی طالبان بر ولسوالی‌های مالستان و جاغوری،‌ در حدود پنج هزار فامیل به مرکز غزنی و ولایت‌های بامیان و کابل بیجا شده‌اند.

هرچند آقای فقیری در مورد این که چه تعداد از این فامیل‌ها تنها در غزنی جابجا شده‌اند چیزی نگفت اما افزود افرادی که از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری به شهر غزنی بیجا شده‌اند،‌ در مرکز ثقافت اسلامی، منبرها،‌ مساجد و… جابجا شده‌اند.

از سویی هم، عبدالرحمان احمدی،‌ سخن‌گوی والی بامیان می‌گوید که بیش از یک هزار خانواده از چند روز به این سو از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری به این ولایت بیجا شده‌اند.

آقای احمدی به روزنامه اطلاعات روز گفت: «تا ساعت 11:30 شب گذشته 945 خانواده وارد این ولایت شده و ممکن است چندین خانواده‌ی دیگر صبح امروز وارد این ولایت شده باشد. گفته می‌توانم که در حال حاضر بیشتر از یک هزار خانواده از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری وارد ولایت بامیان شده‌اند.»

این در حالی است که روز چهارشنبه (23 عقرب) سخن‌گوی والی بامیان به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در حدود 400 خانواده از ولایت غزنی به بامیان آمده و جابجا شده‌اند که ممکن است این رقم تا پایان روز پنج‌شنبه به 700 خانواده برسد.

دفتر مطبوعاتی والی دایکندی نیز با نشر اعلامیه‌یی گفته است که برای بیش از 130 خانواده‌یی که از ولایت‌های ارزگان و غزنی به این ولایت بیجا شده‌اند،‌ کمک نقدی صورت گرفته است.

دفتر مطبوعاتی والی دایکندی

تلفات

حمله بر ولسوالی‌های ارزگان خاص، جاغوری و مالستان تاکنون تلفات سنگینی را بر نیروهای نظامی دولت و مقاومت مردمی نیز وارد کرده است.

در گزارشی که روزنامه هشت صبح به نقل از اسدالله فلاح،‌ مشاور رییس‌جمهور غنی در امور حل منازعات منتشر کرده،‌ آمده است که در حدود 162 نفر به شمول نظامیان و غیرنظامیان در ولسوالی‌های ارزگان خاص ولایت ارزگان و ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی کشته و بیش از 40 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آقای فلاح که برای بررسی وضعیت ولسوالی ارزگان خاص توظیف شده بود،‌ گفته است که در نتیجه‌ی جنگ و درگیری در این ولسوالی ۵۴ غیرنظامی کشته شده‌اند.

به گفته‌ی او‌ ۱۱ نفر از نیروهای امنیتی نیز در جنگ ارزگان خاص کشته و شش سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

یافته‌های این هیأت همچنان نشان می‌دهد که در جریان جنگ تنها در ولسوالی جاغوری حدود ۸۱ نفر از نیروهای امنیتی به‌شمول نیروهای کماندو، سربازان فرماندهی پولیس جاغوری و نیروهای مقاومت مردمی کشته شده‌اند. این هیأت همچنان دریافته است که نزدیک به ۱۲۰ جنگجوی طالب نیز در جنگ جاغوری کشته شده‌اند.

در ولسوالی مالستان نیز از آغاز درگیری‌ها تاکنون ۱۶ نفر از نیروهای امنیتی کشته و ۳۵ نفر دیگر شان زخمی شده‌اند.

جنگ در ارزگان خاص در ۵ عقرب آغاز شد. در ۱۶ عقرب طالبان از سمت رسنه، از مربوطات ولسوالی گیلان ولایت غزنی بر بخش‌هایی از ولسوالی جاغوری حمله کردند. اندکی پس از آن در ۱۸ عقرب طالبان بر مرکز ولسوالی مالستان در همسایگی ولسوالی جاغوری حمله کردند.

از سویی هم،‌ روز گذشته جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش کشور همراه با جنرال محمد سالم احساس، معاون اول معینیت ارشد امور امنیتی وزارت داخله و جنرال عبادالله عباد، معاون ولایتی ریاست عمومی امنیت ملی به منظور بررسی وضعیت ولسوالی‌های جاغوری و مالستان به مرکز جاغوری رفته‌اند.

نصیراحمد فقیری،‌ عضو شورای ولایتی غزنی گفت که این هیأت در حال حاضر در جاغوری است و مصروف طرح پلان راه‌اندازی عملیات می‌باشد.