ضرورت اجتناب از تشدید تنش‌های اجتماعی

ریاست امنیت ملی: علی‌پور متهم به اخاذی، باج‌گیری و حمایت از گروه‌های جرمی است

اطلاعات روز: ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که عبدالغنی علی‌پور متهم به کارهای غیرقانونی است و «مسوولیت و عدم مسوولیت جرمی مظنونین توسط محاکم با صلاحیت و نهادهای مسوول دولت تثبیت می‌گردد نه اقارب، دوستان و افراد عادی یا گروه‌های غیررسمی.»

این ریاست گفته است که علی‌پور در اوایل سال 1395 یک گروه مسلح غیرمسوول با کمیت 150 نفر را تشکیل داد که این افراد مجهز با سلاح‌های سبک و سنگین بوده و به فعالیت‌های غیرقانونی «مانند باج‌گیری از زمین‌داران، تجار و شرکت‌های خصوصی، اخاذی‌های غیرقانونی از اهالی بهسود به بهانه‌های مختلف، مسلح‌سازی و حمایت افراد و گروه‌های جرمی برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی و آزار و اذیت مردم مشغول بود.»

در اعلامیه‌ی این ریاست آمده است که علی‌پور در چهارم قوس از سوی نیروهای امنیت ملی در ساحه قلعه‌ی قاضی حوزه‌ی هژدهم پولیس کابل بازداشت شده است و فر هرد یا گروه که مانع تحقق حاکمیت قانون گردد، «متخلف شمره می‌شود و با او برخورد جدی قانونی صورت می‌گیرد.»

ریاست امنیت ملی گفته است که علی‌پور در 14 میزان نیز از سوی نیروهای امنیتی در روستای اسدآباد ولسوالی لعل و سرجنگل در ولایت غور محاصره شده بود اما برای این‌که مردم ملکی کشته و زخمی نشوند، محاصره شکستانده شد و علی‌پور متواری گردید.

پس از بازداشت علی‌پور، روز گذشته اعتراضات گسترده‌ی مردمی از غرب کابل آغاز شد. اعتراضات مردمی اندکی پس از آغاز به خشونت کشیده شد و پولیس برای متفرق ساختن مردم دست به شلیک هوایی زد.

امروز نیز معترضان برای دومین روز به جاده‌ها برآمده و خواهان رهایی علی‌پور اند. اعتراضات گسترده‌ی امروز نیز به خشونت کشیده شده و تاکنون چندین پوسته‌ی پولیس در مربوطات حوزه‌های سیزدهم، هژدهم و ششم پولیس به آتش کشیده شده است.

روز گذشته بصیر مجاهد، سخنگوی پولیس کابل به اطلاعات روز گفت که در جریان اعتراضات مردمی دست‌کم بیست سرباز پولیس در نتیجه‌ی پرتاب سنگ و چوب از سوی معترضان زخمی شده‌اند.

تلفات برخاسته از خشونت‌های امروز تاکنون روشن نیست. سید محمد روشن‌دل، فرمانده پولیس کابل می‌گوید که خرابی در مربوطات چندین حوزه امنیتی زیاد است و شماری از پوسته‌های پولیس از سوی معترضان به آتش کشیده شده است.

در همین حال مسوولان شفاخانه‌های تابان، وطن و حکیم ناصر خسرو در غرب کابل به اطلاعات روز می‌گویند که تاکنون چهار کشته و 21 زخمی از معترضان امروز به این شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور اعلام کرده است که شماری از بزرگان و نمایندگان مردم به‌شمول محمد‌مهدی راسخ با مسوولان مربوطه درباره‌ی قضیه علی‌پور در حال مذاکره و گفت‌وگوست و کوشش می‌شود هرچه زودتر این گفت‌وگوها به نتیجه برسد.

آقای دانش در اعلامیه‌یی از معترضان خواسته است که از عمل تنش‌زا و خشونت‌آمیز خودداری کرده و با پولیس و نیروهای امنیتی همکاری کنند.