خلیل‌زاد سومین دور سفر خود به افغانستان و کشورهای منطقه را آغاز کرد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان سومین دور سفر خود به افغانستان و کشورهای منطقه را آغاز کرد. این سفر روز یک‌شنبه (دوم دسامبر) آغاز شده و قرار است به تاریخ 20 دسامبر پایان یابد.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌یامریکا که روز یک‌شنبه( یازدهم قوس) منتشر شده، آمده است که آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر افزون بر افغانستان، به کشورهای پاکستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، بلژیک، امارات متحده‌ی عربی و قطر نیز می‌رود.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که آقای خلیل‌زاد در این سفر هجده روزه با مقام‌های دولتی افغانستان و احزاب سیاسی در این کشور دیدار و برای تسهیل روند صلح گفت‌‌وگو خواهد کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا افزوده است که زلمی خلیل‌زاد با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان نیز دیدار و برای هماهنگی بیشتر تلاش‌ها برای آوردن طالبان به میز مذاکره صحبت خواهد کرد.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان پیش از این دو بار از افغانستان و کشورهای منطقه دیدن کرده و با مقام‌های این کشورها و نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد در جریان این سفرهایش بر نقش تمامی شهروندان افغانستان در روند صلح تأکید کرده و گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا از تمایل مردم افغانستان برای رسیدن به صلح و یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ دراین کشور حمایت می‌کند.

او پس از دومین سفر خود به افغانستان و کشورهای منطقه، در دیدار با رییس‌جمهوراشرف غنی گفته بود که زمینه‌ی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برای صلح، بیشتر از هرزمان دیگری فراهم است.