دادستانی کل: وظیفه‌ی رییس و چهار عضو «فدراسیون فوتبال افغانستان» به حالت تعلیق درآمده است

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور تأیید می‌کند که وظیفه رییس و چهار عضو «فدراسیون فوتبال افغانستان» به حالت تعلیق درآمده است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل، امروز یک‌شنبه (هجدهم قوس) در یک نشست خبری در مرکزرسانه‎های حکومت گفت که وظایف این افراد در پیوند به ادعای آزار و اذیت تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در فدراسیون فوتبال این کشور، به حالت تعلیق درآمده است.

آقای رسولی گفت که کمیته‌ی موظف تحقیق و بررسی ادعای آزار و اذیت جنسی بانوان فوتبالیست که از سوی اداره‌ی عالی دادستانی کل گماشته شده است، تحقیقات خود را در زمینه آغاز کرده است.

او افزود: «از این‌که تحقیق مسوولین فدراسیون فوتبال، شامل پلان تحقیقاتی هیأت بوده، برای تأمین بهتر عدالت، جمع‌آوری اسناد و مدارک در وقت معینه و جلوگیری از اخلال در پروسه‌ی تحقیق، بر اساس پیشنهاد هیأت بررسی کننده وهدایت دادستانی کل جمهوری اسلامی افغانستان، وظایف هر یک؛ رییس فدراسیون فوتبال، معاون فدراسیون فوتبال، مسوول کمیته‌ی دروازه بانان، سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال و مسوول ارتباط ولایات به حالت تعلیق درآمده و تحقیق جدی از آنان با رعایت عدالت و انصاف مطابق با قانون جریان دارد.»

سخن‌گوی دادستانی کل به مردم افغانستان نیز اطمینان داد که این قضیه به‌شکل جدی بررسی شده و نتایج آن با مردم و رسانه‌ها شریک خواهد شد.

این در حالی است که به تاریخ 9 قوس سال جاری روزنامه گاردین به نقل از منابعی در تیم ملی فوتبال زنان افغانستان گزارش کرده بود که شماری از اعضای مرد فدراسیون فوتبال افغانستان در بدرفتاری جنسی در برابر بازی‌کنان زن نقش داشته‌اند.

در گزارش این روزنامه آمده بود که بدرفتاری با بازی‌کنان تیم ملی فوتبال زنان، در داخل افغانستان و نیز در یک کمپ آموزشی در اردن در ماه فبروری سال جاری میلادی صورت گرفته است.

به دنبال نشر این گزارش، رییس‌جمهور اشرف غنی بدرفتاری و آزار جنسی با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در فدراسیون فوتبال کشور را تکان‌دهنده خوانده و به دادستانی کل هدایت داد تا این موضوع را با دقت بیشتر بررسی کند.

محمدفرید حمیدی، دادستان کل کشور نیز گفته بود که اداره‌ی دادستانی کل پلان تحقیقاتی را روی دست گرفته و هیأتی به ریاست معاون دادستانی کل کار بررسی را رسما آغاز کرده است.

آقای حمیدی همچنان گفته بود: «تحقیقات در رابطه به قضیه‌ی متذکره به‌صورت همه‌جانبه صورت می‌گیرد و گزارش اولیه‌ی نتایج این تحقیقات به زودترین فرصت با مردم افغانستان شریک ساخته خواهد شد.»