MAIL

وزارت زراعت: میزان تولید زعفران در سال جاری 22 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آب‌یاری و مالداری کشور اعلام کرده است که در سال جاری میزان تولید زعفران در کشور 22 درصد افزایش یافته است.

اکبر رستمی، سخن‌گوی این وزارت امروز سه‌شنبه (بیستم قوس) در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که در سال جاری دوازده هزار و 955 کیلوگرام زعفران در کشور تولید شده است که نشان می‌دهد این رقم در مقایسه به سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است.

آقای رسمتی گفت که سال گذشته خورشیدی این رقم به ده هزار و 600 کیلوگرام می‌رسید.

او گفت که در سال جاری 31 هزار و 220 جریب زمین در 33 ولایت کشور زعفران کشت شده که این رقم نیز نشان‌دهنده‌ی افزایش 21 درصدی در مقایسه به سال گذشته‌ی خورشیدی است.

سخن‌گوی وزارت زراعت همچنان گفت که ولایت‌های هرات، فاریاب، قندهار، بلخ، سرپل و فراه به ترتیب بیشترین میزان تولید زعفران را داشته است.

آقای رستمی افزود که وزارت زراعت در سال جاری مبلغ 136 میلیون افغانی برای رشد کشت زعفران سرمایه‌گذاری کرده و تولید زعفران به شکل گل‌خانه‎یی نیز به کمک چین آغاز شده است که در ولایت‌های کابل، بامیان و دایکندی خوب نتیجه داده است.

او در ادامه گفت: «درآمد زعفران‌‌کاران و دهقانان در سال جاری از بابت فروش پیاز و تار زعفران در بازارهای محلی حدود 17 میلیون دالر برآورد شده، با توجه به این‌که بیش‌ترین زعفران افغانستان، یعنی بالاتر از 90 درصد زعفران به کشورهای خارجی صادر می‌شود، بها یا قیمت زعفران بدون شک در بازارهای بین‌المللی سه‌ برابر افزایش پیدا می‌کند. اگر در شرایط کنونی قیمت فی‌کیلو زعفران در بازارهای داخلی 60 تا 70 هزار افغانی است، وقتی که صادر می‌شود، قیمت آن سه برابر افزایش پیدا می‌کند.»

سخن‌گوی وزارت زراعت ابراز امیدواری کرد که تا سال 1400 خورشیدی میزان تولید زعفران در کشور به بیش از 14 تُن برسد.

«نقشه‌ی راه زراعت» معرفی شد

در همین حال،‌ وزارت زراعت، آب‌یاری و مالداری امروز برای نخستین بار «نقشه‌ی راه زراعت» افغانستان را معرفی کرد.

حمدالله همدرد، سرپرست معینیت زراعت و مالداری وزارت زراعت در این نشست خبری گفت که «نقشه‌ی راه زراعت» به منظور چگونگی رشد و انکشاف زراعت و همچنان افزایش محصولات زراعتی در کشور تهیه شده است.

آقای همدرد گفت که در این نقشه راه‌های حل محدودیت‌ها در راستای انکشاف زراعت و افزایش محصولات زراعتی نیز پیش‌بینی شده است.

او افزود: «مرور کلی سکتور زراعت، افزایش زنجیره‌های ارزشی زراعتی، تجدید نظر قوانین مربوط به زراعت، تجدید روی ساختار سکتور زراعتی و پاسخ‌گو ساختن این سکتور برای نیازمندی‌ها، تهیه‌ی چارچوبی به منظور رقابتی شدن تولیدات داخلی افغانستان برای صدور به بیرون از کشور شامل بخش‌های مهم «نقشه راه زراعت» است.»

سرپرست معینیت زراعت و مالداری وزارت زراعت همچنان گفت که در «نقشه‌ی راه زراعت» بر مصوونیت غذایی و افزایش محصولات گندم و برنج بیشتر تمرکز شده و تنها در بخش گندم 1.2 میلیارد دالر سرمایه‌گذاری شده است.