اتصال آسیای جنوبی به آسیای مرکزی؛ راه لاجورد افتتاح شد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور راه لاجورد را که افغانستان را با کشورهای آسیای میانه و اروپا وصل می‌کند، افتتاح کرد.

رییس جمهور کشور در مراسم افتتاح راه لاجورد در تالار مولانا جلال‌الدین بلخی در هرات، افغانستان را کشوری عنوان کرد که از انزوا خارج شده است.

آقای غنی که صبح امروز (پنج‌شنبه،۲۲قوس)در جمع هزاران تن از مردم هرات صحبت می‌کرد افزود که افغانستان دیگر از انزوای تاریخی گذشته رهایی یافته و در حال تبدیل شدن به نقطه‌ی وصل کشورهای منطقه است.

آقای غنی افزود:«ما انزوا نمی‌خواهیم، خواست ما ارتباط و همکاری است. راه لاجورد آسیایی جنوبی را به آسیایی مرکزی وصل می‌کند.»

وی راه لاجورد را نقطه‌ی عطف در مسیر ارتباطی افغانستان با کشورهای جهان خواند و افزود که با افتتاح راه لاجورد زعفران هرات و انار قندهار در بازارهای جهانی با سهولت‌های بیشتر عرضه خواهد شد.

وی همچنان ازهرات به‌عنوان یاقوت و زیور ارتباطی کشور یاد کرد که در گذشته و حال زیور و یاقوت ارتباطی  در کشور بوده است.

رییس جمهور از چهار سوق هرات به‌عنوان اصل تاریخی یاد کرد که در گذشته مبدا تجارتی افغانستان به کشورهای آسیای میانه بوده است.

راه لاجورداز دو مسیر هرات و آقینه افغانستان را از طریق ترکمنستان، آذربایجان،‌ گرجستان و ترکیه به بازارهای اروپایی وصل می‌کند.