مسلمیار: برای تأیید توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان، به لوی جرگه و آرای مردم مراجعه می‌شود

اطلاعات روز: فضل هادی مسلم‌یار،‌رییس مجلس سنای کشور می‌گوید که برای تأیید توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان به لوی جرگه و آرای مستقیم مردم افغانستان مراجعه خواهد شد.

آقای مسلم‌یار که خودش عضویت «بوردعالی مشورتی روند صلح» را نیز دارد، امروز سه‌شنبه (27 قوس) در نشست عمومی مجلس سنا با اشاره به جلسه‌ی روز دوشنبه بورد مشورتی صلح گفت: «بورد مشورتی صلح در ابتدا به آغاز مذاکرات صلح تاکید دارد و در مرحله‌ی دوم که امضای توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان است، این توافق‌نامه جهت تایید به پارلمان، لوی جرگه و یا آرای مستقیم مردم مراجعه خواهد شد.»

او گفت که در حال حاضر اعضای «بوردعالی مشورتی روند صلح» نظریات حکومت پاکستان، طالبان، امریکا و دیگر کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان را جمع‌بندی می‌کنند.

در همین حال،‌ شماری از سناتوران از حضور نداشتن نمایندگان احزاب سیاسی در نشست روز دوشنبه بورد مشورتی صلح ابراز نگرانی کرده و گفتند که احزاب سیاسی به همین دلیل تلاش دارند تا به گونه‌ی مستقلانه با طالبان صحبت کنند.

آقای مسلم‌یار اما در مورد تلاش احزاب سیاسی برای مذاکره‌ی جداگانه با طالبان گفت: «طالبان برای مذاکره با احزاب سیاسی تمایل نشان داده‌اند؛ ولی مذاکره با طالبان باید از یک مجرای دولت انجام شود و هرگونه تلاش جداگانه احزاب به معنای تجزیه افغانستان خواهد بود.»

«بورد عالی مشورتی روند صلح» در حالی به کارش آغاز کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز دوشنبه با نمایندگان طالبان، عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی و پاکستان در ابوظبی دیدار کرده و دیدار با نمایندگان طالبان امروز سه‌شنبه نیزادامه داشته است.

افزون بر این،‌ هیأت مذاکره‌‌کننده‌ی حکومت افغانستان به رهبری سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست‌جمهوری نیز برای آغاز گفت‌وگوها با نمایندگان طالبان به ابوظبی، پایتخت امارات متحده‌ی عربی رفته است.

گروه طالبان اما گفته است که دیدار و گفت‌وگو با هیأت حکومت افغانستان در شهر ابوظبی در دستور کار نمایندگان اعزامی این گروه قرار ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *