GMIC

چخانسوری: خروج نیروهای امریکایی هیچ تأثیری روی امنیت افغانستان ندارد

اطلاعات روز: در واکنش به احتمال خروج حدود هفت هزار نیروی امریکایی از افغانستان، اکنون ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است که خروج نیروهای امریکایی از این کشور هیچ تأثیری روی امنیت افغانستان ندارد.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است: «این‌که چند هزار نیروی خارجی که بیشتر در آموزش،‌ مشوره‌دهی،‌ همکاری تخنیکی و جنگی با نیروهای افغان سهم دارند، از افغانستان خارج شوند، هیچ‌گونه تأثیری روی تأمین امنیت ندارد؛ زیرا در چهار‌ونیم سال گذشته مسوولیت تأمین امنیت به‌گونه‌ی کامل در دست افغان‌ها بود.»

آقای چخانسوری افزوده است که هدف نهایی نظام و ملت افغانستان همین است که سرانجام نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغان سرپای خودشان ایستاد شده و از مردم و کشورشان مستقلانه دفاع کنند.

او همچنان گفته است که در چهارونیم سال گذشته نیروهای امنیتی افغان در خط اول جنگ حضور داشتند و امنیت عام و تام سراسر افغانستان نیز از سوی این نیروها تأمین شده است. به گفته‌ی او،‌ نیروهای امنیتی افغان به‌سوی قدرتمندتر شدن روان اند.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در ادامه علاوه کرده است: «نگرانی‌های که در مورد وضعیت افغانستان در رسانه‌ها مطرح می‌شود، این نگرانی‌ها از ماه دسمبر 2014 به این‌طرف زیاد مطرح شده است. آن زمان بیشتر تحلیل‌گران می‌گفتند که حدود یک‌صد هزار نیروی خارجی افغانستان را ترک کنند، افغانستان سقوط خواهد کرد. نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی ما با دادن قربانی این تحلیل‌ها را غلط ثابت کردند و از تمامیت ارضی افغانستان و مردم‌شان به مردانگی دفاع کردند.»

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی دستور داده است تا نیمی از سربازان این کشور طی ماه‌های آینده از افغانستان خارج شوند.

دو مقام ارشد وزارت دفاع امریکا روز پنج‌شنبه (29 قوس) اعلام کرده‌اند که دونالد ترمپ تصمیم دارد تا در چند ماه آینده حدود هفت هزار نیروی امریکایی که در افغانستان مستقر اند، را از این کشور بیرون کند.

امریکا در حال حاضر در حدود 14 هزار سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌باشند.