دسته‌شدن تبر به جان نبض مردم‌سالاری

کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی تأخیر انتخابات ریاست‌جمهوری را «نقض صریح» قانون اساسی دانست

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی تصمیم تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده از سوی کمیسیون انتخابات را غیرقانونی دانسته و آن را «نقض صریح» قانون اساسی خوانده است.

در نظریه‌ی حقوقی این کمیسیون که روز دوشنبه (دهم جدی) منتشر شده، آمده است: «اقدام کمیسیون مستقل انتخابات در تأخیر برگزاری انتخابات نقض صریح قانون اساسی است. از کمیسیون مستقل انتخابات انتظار می‌رود کم‌کاری خویش را در عدم تهیه‌ی به موقع مقدمات برگزاری انتخابات جبران نموده و به نقض قانون اساسی پایان دهد.»

گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که انتخابات ریاست‌جمهوری با سه انتخابات دیگر با سه ماه تاخیر در ۲۹ سرطان برگزار می‌شود.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت که مشکلات موجود در کمیسیون انتخابات باعث شده است که این کمیسیون نتواند انتخابات ریاست‌جمهوری را مطابق تقسیم اوقات از قبل تعیین شده در ۳۱ حمل برگزار کند.

او گفت که در ۲۹ سرطان سال ۱۳۹۸ خورشیدی چهار انتخابات؛ انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به‌صورت همزمان برگزار می‌شود.

حکومت افغانستان، یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان و سفارت امریکا در کابل از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با سه ماه تأخیر، استقبال کرده‌اند. 

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این 31 حمل سال آینده را روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده‌بود.