مشاور امنیت ملی: چند دستگی طالبان باعث شده این گروه هیأت مذاکره کننده‌اش را تعیین نتواند

اطلاعات روز: حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان یک گروه منسجم نیستند، به همین دلیل این گروه تاکنون نتوانسته است هیأت مذاکره‌کننده‌اش را معرفی کند.

آقای محب در جریان سفرش به هند، در مصاحبه با شبکه‌ی «هندوستان تایمز» گفته است: «اطمینان کامل وجود ندارد که دفتر طالبان در قطر از تمام جناح‌های این گروه نمایندگی می‌کند. من فکر می‌کنم چند دستگی زیادی در درون [صفوف] طالبان وجود دارد و آنان یک گروه منسجم نیستند، زیرا تیم مذاکره‌كننده از سوي اين گروه تعیین نشده است.»

او همچنان با اشاره به حضور نداشتن نمایندگان حکومت افغانستان در گفت‌وگوهای اخیر با گروه طالبان در مسکو و ابوظبی گفته است که هیچ صلحی بدون افغان‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد و تنها گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌تواند صلح را تأمین کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان در این مصاحبه افزوده است که تماس‌های تصادفی با طالبان وضعیت را پیچیده ساخته و گفته است: «این پروسه‌ی است که ما آن را رهبری کرده‌ایم، معلومات نادرست بسیاری در این خصوص وجود دارد و حقیقت این است که که بیشتر گفت‌وگوها پشت درهای بسته انجام می‌شود.»

آقای محب در مورد روابط کابل و دهلی نو نیز گفته است که افغانستان به هند به چشم یک متحد استراتیژیک نگاه می‌کند و دو کشور در ارتباط به تروریزم و مردم‌سالاری دیدگاه‌های مشترک دارند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان روز پنج‌شنبه (سیزدهم جدی) به دعوت رسمی مشاور امنیت ملی هند به منظور گفت‌وگو در مورد همكاري‌هاي دو جانبه به دهلی نو رفته بود.

اظهارات او در مورد چند دستگی طالبان در حالی مطرح شده است که هیأتی به نمایندگی از دفتر سیاسی طالبان در قطر به ریاست عباس استانکزی تاکنون در دو نشست در مسکو و ابوظبی شرکت کرده‌اند.