اتحادیه ملی ژورنالیستان: امرالله صالح جلو دسترسی به اطلاعات را گرفته است

اطلاعات روز: اتحادیه‌ ملی ژورنالیستان افغانستان اعلام کرده است که امرالله صالح، سرپرست وزارت داخله با وضع محدودیت‌های اخیر، جلو دسترسی به اطلاعات را گرفته است.

این اتحادیه امروز دوشنبه (هفدهم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از وضع این محدودیت‌ها، شماری از رسانه‌ها و خبرنگاران در برخی از ولایت‌های کشور از پاسخ ندادن مسئولان امنیتی به سوالات‌شان شکایت دارند.

در اعلامیه گفته شده است: «در روز‌های اخیر از ولایت‌های مختلف به ویژه تخار، بدخشان، جوزجان، هلمند، هرات، غور و برخی دیگر از ولایات، شکایت‌های پی‌هم و گسترده‌ای در زمینه‌ی عدم پاسخ‌گویی مسؤلان و ماموران پولیس به پرسش‌های خبرنگاران و رسانه‌ها، مطرح می‌شود.»

به نقل از اعلامیه، مسئولان امنیتی در ولایت‌های یادشده در هیچ موردی حاضر نیستند به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ بگویند.

اتحادیه ملی ژورنالیستان با ابراز نگرانی در این مورد، گفته است که هیچ فرد و نهادی صلاحیت محدودسازی دسترسی به اطلاعات را که در چارچوب قوانین نافذ کشور تعریف شده است، ندارد.

در بخشی از اعلامیه آمده است: «با توجه به شکایت‌هایی که از ولایت‌های مختلف مطرح می‌شود، عملاً این امریه باعث ایجاد محدودیت در زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات شده است، صرف نظر از این‌که هدف رهبری وزارت داخله از صدور آن چه بوده است.»

اتحادیه ملی ژورنالیستان همچنان از وزارت داخله خواسته است که هرچه زودتر به این وضعیت رسیدگی کرده و زمینه‌ی گردش آزاد اطلاعات را فراهم سازد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح شده است که امرالله صالح، سرپرست وزارت داخله در نخستین روزهای کاری‌اش دفاتر مطبوعاتی فرماندهان پولیس ولایات کشور را از صحبت کردن با رسانه‌ها منع کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *