نمایندگان طالبان و امریکا روز چهارشنبه در قطر دیدار می‌کنند

اطلاعات روز: در حالی که قرار بود نشستی میان نمایندگان ایالات متحده‌ی امریکا و طالبان در آینده‌ی نزدیک در جده عربستان برگزار شود، اکنون گزارش شده که این نشست روز چهارشنبه (نوزدهم جدی) در جده نه، بلکه در قطر برگزار می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند عضو ارشد رهبری طالبان گزارش کرده است که این نشست دو روزه در قطر به ادامه‌ی نشست قبلی در ابوظبی برگزار می‌شود که در آن نمایندگان حکومت افغانستان حضور نخواهند داشت.

یک عضو ارشد طالبان به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته است: «پس از مشوره‌ها، ما در روز چهارشنبه با نمایندگان امریکا در دوحه دیدار خواهیم کرد. این دیدار به مدت دو روز یعنی چهارشنبه و پنج‌شنبه ادامه خواهد یافت.»

در گزارش گفته شده است که گروه طالبان درخواست‌های کشورهای منطقه برای دیدار با نمایندگان حکومت افغانستان را رد کرده و گفته‌اند که دشمن اصلی آن‌ها در جنگ 17 ساله‌ی افغانستان امریکا است و «اداره‌ی کابل، رژیم دست‌نشانده‌ی امریکا» است.

همچنان در بخشی از این گزارش گفته شده است که گروه طالبان از حضور در نشست جده به این دلیل که عربستان سعودی به حضور نمایندگان حکومت افغانستان تأکید داشت، سر باز زده است.

دیدار زلمی خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در دوحه چهارمین دیدار او با این گروه از زمان تعیین شدنش به‌عنوان نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان خواهد بود.

این دیدار در حالی انجام خواهد شد که شماری از کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان اخیرا گفته بودند که تلاش می‌کنند گروه طالبان را متقاعد بسازند که با نمایندگان حکومت افغانستان دیدار و گفت‌وگو کند.

در همین حال، یک عضو دیگر گروه طالبان نیز به خبرگزاری رویترز دیدار روز چهارشنبه میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر را تأیید کرده و گفته است که در این دیدار‌ها هیچ کشور دیگری حضور نخواهد داشت.

پیش از این گزارش شده بود که قرار است نشستی میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در جده عربستان سعودی برگزار شود که در آن نمایندگان کشورهای پاکستان و امارات متحده‌ی عربی نیز شرکت خواهند داشت.

در گزارش به نقل از یک عضو رهبری طالبان که در افغانستان حضور دارد،‌ نیز آمده است: «ما این‌بار می‌خواهیم مذاکرات را با امریکایی‌ها برگزار کنیم.» او افزوده است که در این دیدار درباره‌ی خروج امریکا از افغانستان، تبادله‌ی زندانیان و لغو ممنوعیت سفر رهبران طالبان بحث خواهد شد.

بحث خروج امریکا از افغانستان در حالی از سوی این عضو رهبری طالبان مطرح شده است که به تاریخ ۲۹ قوس سال جاری دو مقام ارشد وزارت دفاع امریکا اعلام کرده بودند که رییس‌جمهور ترمپ تصمیم دارد تا در چند ماه آینده حدود هفت هزار نیروی امریکایی که در افغانستان مستقر اند، را از این کشور بیرون کند.

حکومت افغانستان در آن زمان اعلام کرده بود که خروج این نیروها از افغانستان، هیچ تأثیری روی امنیت این کشور ندارد.

به دنبال نشر این گزارش، به تاریخ سیزدهم جدی مایک پنس،‌ معاون ریاست‌جمهوری امریکا گفته بود که دونالد ترمپ در حال بررسی این گزینه است.

امریکا در حال حاضر در حدود ۱۴ هزار سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *