زلمی خلیل‌زاد دور جدید سفرش به افغانستان، پاکستان، هند و چین را آغاز کرد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه (هجدهم جدی) دور جدید سفرش به افغانستان، پاکستان،‌ هند و چین را آغاز کرده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر که به تاریخ 21 جنوری پایان می‌یابد،‌ با مقام‌های بلند رتبه‌ی افغانستان، پاکستان، هند و چین در مورد تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

در اعلامیه گفته شده است که ایالات متحده‌ی امریکا از تمایل مردم افغانستان برای پایان دادن به جنگ 40 ساله و رسیدن به یک توافق سیاسی بین‌الافغانی حمایت می‌کند.

بر اساس اعلامیه، آقای خلیل‌زاد در این سفر تلاش می‌کند که طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان را تشویق کند تا به میز مذاکره حاضر شده و برای رسیدن به یک توافق سیاسی که در آن تمام شهروندان از حقوق و امتیازات یکسان برخوردار باشند، مذاکره کنند.

سفر تازه‌ی زلمی خلیل‌زاد به افغانستان، پاکستان، هند و چین در حالی صورت می‌گیرد که او پیش از این دست‌کم سه بار به افغانستان و کشورهای منطقه سفر کرده است. خلیل‌زاد در جریان سه دور سفر قبلی‌اش همچنان سه بار با نمایندگان طالبان در مورد صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

از سویی هم، قرار بود امروز چهارشنبه (نوزدهم جدی) نشستی میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر برگزار شود، اما گروه طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد که این نشست به دلیل اختلاف روی آجندا، لغو شده است.