سیما سمر: طالبان به‌جای زندگی در کوه‌ها، زندگی مدنی را اختیار کنند

اطلاعات روز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان به‌جای زندگی در کوه‌ها، از جنگ دست کشیده و زندگی مدنی را اختیار کنند.

خانم سمر امروز سه‌شنبه (25 جدی) در یک نشست خبری در کابل بر نقش زنان در آوردن صلح در افغانستان تأکید کرد و از زنان طالبان نیز خواست که نگذارند فرزندان‌شان در جنگ قربانی شوند.

او گفت: «او طرف هم زندگی مدنی را اختیار کنند، به عوض زندگی‌ای که در کوه‌ها می‌گردند و در صدد این است که در کجا خود را بکشند و در کجا یک انسان دیگر را بکشند. من فکر می‌کنم که زنان افغانستان می‌توانند رول اساسی را در این زمینه بازی کنند.»

رییس کمیسیون حقوق بشر با اشاره به تلاش‌های امریکا و کشورهای منطقه در آوردن صلح در افغانستان، گفت که نیروی اصلی آوردن صلح، مردم افغانستان است و کارهای اصلی و اساسی در مورد صلح را نیز باید خود افغان‌ها انجام دهد.

خانم سمر همچنان افزود که با وجود تمام مشکلات، زنان افغانستان هنوز هم زندگی می‌کنند اما این زندگی همواره با ترس همراه بوده است.

او در عین حال گفت صلحی که در آن کرامت انسانی مردم، به ویژه کرامت زنان محفوظ نباشد، صلح نه، بلکه یک معامله‌ی کوتاه مدت سیاسی است که نمی‌توان آینده‌ی آن‌را تضمین کرد.

خانم سمر از حکومت افغانستان نیز خواست تا در کنار تلاش برای مذاکره‌ی مستقیم با طالبان، کارهایی را انجام دهد که زمینه‌ساز صلح پایدار در این کشور باشد.

به گفته‌ی او، تقویت حکومت‌داری خوب که ارایه‌ی تمام خدمات ابتدایی اجتماعی در آن بدون تبعیض صورت گیرد، تضمین دست‌رسی مردم به عدالت، پایان آوردن فقر،‌ ایجاد اعتماد میان حکومت و مردم افغانستان، اشتراک فعال زنان و در نظر گرفتن دست‌آوردهای مردم افغانستان کارهایی است که می‌تواند زمینه‌ساز صلح پایدار در افغانستان باشد.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان گفت: «تلاش ما بر این است که مردم را به بخشش تشویق کنیم، در صورتی که دست‌کم کسانی که جرایم بسیار جدی ضد بشری و جنایت جنگی را انجام داده‌اند، از مردم معذرت بخواهند به‌عنوان یک انسان سالم در جامعه زندگی کنند.»