احتمال دارد زمان ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تمدید شود

اطلاعات روز: منابع موثق در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند که رییس جمهور اشرف غنی از رییس کمیسیون انتخابات خواسته تا زمان ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تمدید شود.

یک مقام کمیسیون انتخابات که نخواست از وی نام گرفته شود، به اطلاعات روز تایید کرده که پس از این درخواست در کمیسیون انتخابات بحث جریان دارد و شماری از اعضای این کمیسیون مخالف تمدید زمان ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اند.

براساس تقویم انتخابات ریاست جمهوری که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان منتشر شده است، روند ثبت‌نام نامزدان از 13 جدی آغاز و تا 30 جدی ادامه می‌یابد.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات اما به اطلاعات روز گفت که تاکنون چنین بحثی در کمیسیون وجود ندارد و تصمیم کمیسیون در مورد ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نهایی است.

از سوی هم شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس جمهور به اطلاعات روز می‌گوید که تصمیم‌گیری در مورد تمدید تقویم انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات است.

درخواست تمدید زمان ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری درحالی مطرح شده است که تاکنون بیش از هفتاد نفر بسته‌های معلوماتی انتخابات ریاست جمهوری را دریافت کرده‌اند اما تنها شش نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خود را نامزد کرده‌اند.

رییس جمهور غنی پیش از این گفته است که در انتخابات سال آینده خود را نامزد می‌کند. او گفته است که سرور دانش در تکت انتخاباتی‌اش حضور خواهد داشت اما جنرال دوستم دیگر در تکت انتخاباتی وی به‌حیث معاون حضور ندارد.

تاکنون روشن نیست که رییس جمهور چه کسی را به‌حیث معاون اول برگزیده است و کدام روز برای ثبت‌نام به کمیسیون انتخابات مراجعه می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 29 سرطان سال آینده برگزار می‌شود. قرار بود این انتخابات در 31 حمل برگزار شود اما کمیسیون انتخابات زمان برگزاری انتخابات را به دلیل آن‌چه آوردن اصلاحات در کمیسیون خوانده شده، برای سه ماه به تاخیر انداخت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *