اتمر: در نشست مسکو از ارزش‌های قانون اساسی افغانستان دفاع می‌کنیم

اطلاعات روز: محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی پیشین و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفته است که او و شماری از رهبران کشور در نشست مسکو شرکت کرده و از ارزش‌های قانون اساسی افغانستان دفاع خواهند کرد.

آقای اتمر امروز (یک‌شنبه، 14 دلو) در یک پیام توییتری گفته است: «ما با جمعی از رهبران کشور در نشست مسکو اشتراک می‌کنیم و آن‌را قدم مهمی در راستای آغاز مذاکرات همه‌شمول بین‌الافغانی می‌دانیم. ما در مسکو از نظام جمهوری اسلامی، ارزش‌های قانون اساسی و سلامت نهادهای ما به مثابه دست‌آوردها و میراث‌هایی که همه شریک آن هستیم، دفاع خواهیم کرد.»

او افزوده است که آن‌ها در نشست مسکو روی همه‌شمول شدن مذاکرات بین‌الافغانی در آینده با شمولیت حکومت افغانستان تأکید خواهند کرد.

آقای اتمر در ادامه گفته است: «از حکومت هم می‌طلبیم که به پروسه‌ی صلح از دریچه‌ی تنگ حکومتی نگاه نکند و به نقش قشر سیاسی و کافه‌ی ملت در تلاش برای صلح و پاسداری از نظام و نهادهای ملی احترام بگذارد.»

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، قرار است به تاریخ 16 دلو نشستی میان نمایندگان طالبان و سران احزاب سیاسی افغانستان در مسکو برگزار شود.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش کرده بود که محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، محمداسماعیل خان،‌ عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی، عطامحمد نور، والی پیشین بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی برای شرکت در نشست مسکو دعوت شده‌اند.

رویترز همچنان گفته بود که به دلیل حصول اطمینان از حضور نمایندگان گروه طالبان در این نشست، از نمایندگان حکومت افغانستان دعوت نشده است.

وزارت خارجه‌ی کشور نیز روز جمعه در واکنش این گزارش گفته بود که کابل ضرورت برگزاری چنین نشستی را احساس نکرده و در آن شرکت نمی‌کند.

صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه به روزنامه اطلاعات روز گفته بود: «در چنین شرایطی قطعا ضرورت برگزاری چنین نشستی را احساس نمی‌کنیم و در ضمن قرار هم نیست که شرکت کنیم.»