نشست مسکو؛ حمله و دفاع از جنگ تا دیپلماسی

اشتراک‌کنندگان نشست مسکو: نیروهای خارجی از افغانستان به گونه‌ی کامل خارج شوند

اطلاعات روز: اشتراک‌کنندگان نشست مسکو اعلام کرده‌اند که به هدف پیشبرد پروسه‌ی صلح در افغانسنتان وا یجاد فضای اعتمادسازی، نیروهای خارجی از افغانستان باید به گونه‌ی کامل خارج شوند و اسامی سران گروه طالبان از لیست سیاه ملل متحد بیرون شود.

در قطع‌نامه‌ای که شب گذشته (چهارشنبه، ۱۷ دلو) در پایان نشست دو روزه رهبران سیاسی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در مسکو، ارایه شد، آمده است که هر دو طرف اشتراک‌کننده در این نشست، موافق ادامه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است و از گفت‌وگوهای جاری در قطر نیز حمایت می‌کنند.

این اشتراک‌کنندگان هم‌چنان خواستار رهایی زندانیانی از اعضای گروه طالبان شده‌اند که سن شان بالا رفته‌اند، بیماری صعب‌العلاج دارند و یا هم معیاد حبس‌شان تکمیل و یا مدت کمی باقی مانده‌اند.

از سویی، در قطع‌نامه‌ی آنان آمده است: «تمام طرف‌های اشتراک‌کننده بر اجرای اصلاحات لازمه، حفظ و تقویه‌ی نهادهای بنیادی، دفاعی  و سایر نهادهای ملی که ملکیت تمام افغان‌ها می‌باشد، بعد از توافق صلح تأکید دارند.»

همین طور، آنان توافق کرده‌اند که در مطابقت با اصول و ارزش‌های اسلامی، حقوق سیاسی و اساسی شهروندان کشور، آزادی بیان و حقوق تعلیمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان را رعایت می‌کنند.

در قطع‌نامه آمده است که اشتراک‌کنندگان این نشست به جامعه‌ی جهانی اطمینان عدم تهدید از خاک افغانستان علیه آنان را می‌دهند.

آنان هم‌چنان موافقت کرده‌اند که از «از یک حکومت قوی مرکزی، مبنی بر مشارکت عادلانه‌ی همه‌ی اقوام افغانستان حفاظت می‌کنند و در برابر منازعات منطقوی و جهانی بی‌طرف می‌مانند».

این نشست با حضور حدود بیش از ۴۰ تن از چهره‌های سیاسی و احزاب جهادی کشور و نمایندگان طالبان روز سه شنبه (۱۵ دلو) در مسکو آغاز و تا شام دیروز ادامه یافت.

در این نشست هیچ نماینده‌ای از حکومت افغانستان و شورای عالی صلح شرکت نداشتند. محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور پیشتر گفته بود که اشتراک‌کنندگان این نشست صلاحیت اجرایی ندارند و نمی‌توانند از افغانستان نمایندگی کنند.

قرار است جلسه‌ی بعدی این نشست، میان چهره‌های سیاسی و احزاب جهادی افغانستان و طالبان در دوحه ی قطر برگزار شود.