کرزی: در نشست بعدی با طالبان در قطر روی چگونگی نظام آینده افغانستان بحث می‌کنیم

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور در حاشیه‌ی نشست مسکو، گفت که ادامه‌ی این نشست تا یک ماه دیگر در قطر با محوریت بحث روی چگونگی نظام آینده‌ی کشور برگزار می‌شود.

آقای کرزی که امروز (پنجشنبه، ۱۸ دلو) در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت که آینده‌ی افغانستان، آتش‌بس، قطع جنگ و خون‌ریزی، اختیارات ملی مردم افغانستان، اتحاد و اتفاق مردم افغانستان از دیگر موضوعاتی می‌باشد که روی آن بحث در نشست قطر بحث خواهد شد.

در همین حال، رییس‌جمهوری پیشین کشور گفت که سلسله‌ی این نشست‌ها میان چهره‌های سیاسی کشور با طالبان در تاشکند از بکستان و آستانه‌ی قزاقستان نیز ادامه خواهد یافت.

او هم‌چنان در پاسخ به این پرسش که گفت‌وگوهای جاری مانع انتخابات و زمینه‌ی حکومت موقت نمی‌شود، گفت: «در حالت عادی، بر اساس قانون اساسی افغانستان، موضع شهروندان کشور انتخابات است، ولی در زمانی که جنگ، بدبختی، کشتن و خون‌ریزی باشد، واضح است که باید راه‌هایی جست‌وجو شود که جنگ خاتمه یابد و صلح برقرار شود.»

آقای کرزی تأکید کرد که برگزاری انتخابات و یا حکومت موقت مربوط به فیصله‌ی «مردم افغانستان» است و این موضوع بر اساس فیصله‌ی فردی صورت گرفته نمی‌تواند.

به گفته‌ی او، انتخابات باید پس از استقرار یک دولت «منظم‌تر و بهتر» و در امنیت و صلح برگزار شود تا «هر شهروند کشور بتواند، حق رأی خود را برای انتخاب حکومت خود استعمال کند».

رییس‌جمهوری پیشین کشور گفت: «من فقط واقعیت‌های امروزی افغانستان را بیان می‌کنم که آیا در شرایط امروز افغانستان ما می‌توانیم انتخابات سراسری برگزار کنیم؟ آیا مردم افغانستان همگی در انتخابات شرکت کرده می‌تواند و آیا مطمئین است که رأی‌شان حساب می‌شود و گم نمی‌شود؟»

از سویی، او در واکنش به صحبت‌های محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور که گفته بود اشتراک‌کنندگان نشست مسکو صلاحیت‌های اجرایی ندارند، گفت: «این نشست به منظور جست‌وجوی راه‌حل برای صلح و طریق‌هایی که باعث صلح دوامدار می‌شود، برگزار شده بود. این طریقه‌‌ها هم شامل پایان جنگ، آتش‌بس، رهایی زندانیان و صلح می‌باشد.»

آقای غنی پیشتر گفته بود که اشتراک‌کنندگان نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارند و نمی‌توانند از مردم افغانستان نمایندگی کنند.

نشست مسکو با حضور حدود بیش از ۴۰ تن از چهره‌های سیاسی و احزاب جهادی کشور با نمایندگان طالبان برای دو روز برگزار شد. در این نشست هیچ نماینده‌ای از حکومت افغانستان و شورای عالی صلح شرکت نداشتند.