زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: امیدواریم که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به توافق صلح دست یابیم

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که کشورش امیدوار است که افغانستان بتواند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری که در ماه سرطان برگزار می‌شود، به توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان دست یابد.

آقای خلیل‌زاد روز جمعه (19 دلو) در انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن در مورد ادامه‌ی تلاش‌ها برای حل سیاسی جنگ 17 ساله‌ی افغانستان صحبت کرده است.

او گفته است: «برای افغانستان بهتر خواهد بود، اگر ما بتوانیم پیش از انتخابات که در ماه جولای برگزار می‌شود، به یک توافق صلح دست یابیم. کارهای زیادی مانده که باید انجام شود.»

زلمی خلیل‌زاد همچنان گفته است که «ما دنبال یک توافق صلح هستیم، نه دنبال یک توافق خروج. یک توافق صلح به خروج اجازه می‌دهد».

به گفته‌ی او انتخابات روند صلح را بیشتر پیچیده می‌کند.

آقای خلیل‌زاد در ماه‌های اخیر دیدارهای متعددی با نمایندگان طالبان داشته است. سه دور این دیدارها در قطر و یک دور آن در امارات متحده‌ی عربی انجام شده است.

او پیش از این در مورد مذاکرات با طالبان محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده و پس از پایان نشست شش روزه‌اش با طالبان گفته بود که با این گروه درباره‌ی چارچوب کلی صلح به توافق رسیده است.

از سویی هم دونالد ترمپ،‌ رییس‌جمهور امریکا نیز در سخنرانی سالانه‌اش در کانگرس امریکا گفته بود که کشورهای کمک کننده به افغانستان زمانی که در مذاکرات با طالبان پیشرفت داشته باشد، می‌تواند شمار نیروهای‌شان را در افغانستان کاهش دهند.

آقای ترمپ اما پیش از سخنرانی سالانه‌اش، گفته بود که در صورت رسیدن به توافق صلح، شماری از نیروهایش را برای کارهای اطلاعاتی در افغانستان حفظ خواهد کرد.

گفتنی است که امریکا در حال حاضر حدود 14 هزار سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌باشند.