ترمپ: شماری از نیروهای امریکایی برای فعالیت‌های اطلاعاتی در افغانستان باقی می‌مانند

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی گفته است که او بخشی از نیروهایش را برای کارهای اطلاعاتی در افغانستان حفظ خواهد کرد.

آقای ترمپ روز یک‌شنبه (14 دلو) در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس امریکا گفته است: «ما در آن‌جا برای 19 سال بودیم، ما خیلی خوب می‌جنگیم. ما بیشتر از هر زمانی شدید می‌جنگیم. فکر می‌کنم… همه خسته شده‌اند. ما باید از این جنگ‌های ناتمام بیرون بیاییم و افراد خود را به خانه برگردانیم. حالا، این به آن معنی نیست که ما از طریق‌های اطلاعاتی آن‌جا را نظارت نمی‌کنیم. ما نظارت خواهیم کرد و خیلی دقیق نظارت خواهیم کرد.»

او همچنان افزوده است: «من در آن‌جا مأموران اطلاعاتی را حفظ خواهم کرد. مأموران اطلاعاتی واقعی را. اگر دیدم لانه‌هایی شکل می‌گیرد کاری خواهم کرد. اما برای ما هزینه کردن 51 میلیارد دالر مثل سال گذشته و یا هم اگر حد اوسط هزینه‌ها را ببینید، یعنی درباره‌ی آماری حرف می‌زنید که هیچ کسی هیچ‌گاه قبلا نشنیده است.»

رییس‌جمهور امریکا این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که او پیشتر گفته بود که می‌خواهد نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

ترمپ به تاریخ 11 دلو در نشستی در واشنگتن گفته بود در صورتی که گفت‌وگوهای صلح افغانستان به نتیجه برسد، نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

آقای ترمپ همچنان گفته بود که امریکا در ۱۸ سال گذشته نخستین بار وارد گفت‌وگوهای جدی با گروه طالبان شده است.

به دنبال آن، رییس‌جمهور اشرف غنی در نامه‌ای به دونالد ترمپ نسبت به خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده و از او خواسته بود تا یک گروه کاری از دو طرف معرفی شده و در مورد مصارف و ساحه‌ی پوشش و حضور سربازان امریکایی بحث کنند.

از سویی هم بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در حالی مطرح شده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان پس از چهارمین دور مذاکرات با نمایندگان طالبان در قطر، گفته بود: «ما روی دو موضوع حیاتی و مهم پیشرفت‌های قابل توجه داشته‌ایم: مبارزه با تروریسم و خروج نیروها. این به این معنی نیست که کار تمام شده است. حتی این دو موضوع هم تا کنون نهایی نشده است و کارهای دیگر روی موضوعات مهم مثل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس کامل، مانده است که انجام شود.»

حکومت افغانستان به تاریخ ۳۰ قوس سال جاری در واکنش به احتمال خروج حدود هفت هزار نیروی امریکایی از افغانستان گفته بود که خروج این نیروها هیچ تأثیری روی امنیت افغانستان ندارد.