افزایش بارش برف و باران در غرب کشور؛ امید باریده است

افزایش بارش برف و باران در غرب کشور؛ امید باریده است

  • نجیب‌الله سعادت

بارش برف و باران در هفته‌­های اخیر در ولایت­‌های حوزه­‌ی غرب کشور(‌هرات، بادغیس، غور و فراه) ساکنان این ولایات را نسبت به هر زمان دیگر به یک سال پُربار و  پُرآب امیدوار کرده است.

در دو هفته‌ی اخیر ولایت‌­های هرات، بادغیس و غور شاهد بارش برف و باران همراه با سیلاب بوده و این موضوع امیدها را نسبت به رفع خشک­‌سالی در نزد ساکنان این ولایت زیاد کرده است.

شغل حدود ۷۰ در صد از ساکنان ولایت­‌های حوزه‌ی غرب کشور کشاورزی و دام­داری است و  خشک­‌سالی ضربه‌ی کلان اقتصادی به باشندگان این ولایت­‌ها محسوب می‌­شود.

بر اساس آمار دفتر هماهنگی امور کمک‌­های بشری سازمان ملل متحد، بیست ولایت کشور به شمول هرات، فراه، بادغیس و غور در سال گذشته از خشک‌­سالی متضرر شده‌اند.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات، میزان بارندگی­‌های امسال در این ولایت تا اکنون با میزان بارندگی­‌های کُل سال گذشته برابر است.

عبدالصبور رحمانی، رییس اداره‌ی زراعت هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌­گوید که میزان بارندگی در سال جاری تا اکنون ۱۰۰ملی متر، معادل کل بارندگی­‌های سال قبل بوده است.

وی ابراز امیدواری می­‌کند که این میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ ملی متر دیگر نیز افزایش یابد تا به گونه‌ی کامل مردم از خشک‌سالی نجات یابند.

آقای رحمانی گفت: «‌در سال جاری تا کنون میزان بارش و برف بسیار خوب بوده است. در دو هفته‌ی گذشته در اکثر ولسوالی­‌های هرات شاهد ریزش برف و باران بوده‌­ایم»

به گفته­‌ی وی ولسوالی­‌های غوریان، زنده­‌جان، انجیل، گذره، کرخ، کشک کهنه، کهسان و ادرسکن از ولسوالی‌­های است که شاهد بیش­ترین بارش برف و باران بوده است.

وی افزود که بیش­ترین کشت و زراعت غیر للمی در هرات در این ولسوالی‌­ها کشت می‌­شود و وجود این باران ها باعث بارور شدن کشت و زراعت این کشاورزان می­شود.

رییس اداره‌ی زراعت هرات افزود که در صورت بارش برف و باران در دو ماه آینده حاصلات کشاورزان در این ولایت نسبت به چند سال گذشته افزایش بی‌پیشین‌ه­ای خواهد یافت.

در سوی دیگر کشاورزان و دام‌­داران در هرات نیز از باران­‌های اخیر در این ولایت خوشحالند و امیدوارند که این باران­‌ها در سال جاری افزایش یابد.

عبدالکریم یکی از کشاورزان هرات می‌گوید که سالانه چندین هکتار زمین را به صورت غیر للمی در این ولایت گندم ‌کشت می­‌کند.

وی باران‌­های اخیر در این ولایت را در باروری کشت و زراعت مناسب و به موقع می‌­داند و ابراز امیدواری می‌کند که این باران‌­ها به صورت وقفه‌­ای در این  ولایت ادامه داشته باشد.

در سوی دیگر در ولایت­‌های فراه، غور و بادغیس نیز میزان بارندگی­‌ها نسبت به سال­‌های قبلی افزایش داشته است.

عبدالعزیز حلمیار، رییس اداره‌ی زراعت غور به روزنامه اطلاعات روز می­‌گوید که میزان بارندگی در سال جاری تا کنون در این ولایت ۷۵ میلی متر بوده است که این آمار نشان­گر افزایش ده درصدی میزان بارندگی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته است.

وی می­‌گوید که با توجه به اقلیم و آب­ و هوای غور، میزان بارندگی این ولایت تا ۲۰۰ ملی میتر نیز پیش‌­بینی شده است.

در بادغیس نیز میزان بارندگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. عبدالتواب تائب، رییس اداره‌ی زراعت بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می­‌گوید که میزان بارندگی‌ها در این ولایت تا کنون ۲۵۰ میلی متر بوده است که نسبت به کل سال گذشته بیش­تر است.

وی افزود که میزان بارندگی در کل سال گذشته در این ولایت ۱۷۰ میلی متر بوده است.

رییس اداره‌ی زراعت ولایت بادغیس می­‌گوید که احتمال دارد که میزان بارندگی در این ولایت به مرز ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلی متر نیز برسد.

ولسوالی­‌های جوند، بالامرغاب، قادس و آب­‌کمری تا کنون شاهد بیش­ترین ریزش برف و باران در این ولایت بوده است.

آقای تائب میزان ریزش برف در این ولایت را به ۱۰ سانتی متر در مرکز این ولایت می­خواند.

در میان ولایت­‌های حوزه­‌ی غرب کشور (‌هرات، فراه، بادغیس و غور) فراه شاهد کم­ترین ریزش برف و باران بوده است.

اما با آن هم، میزان بارندگی در این ولایت نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه است.

در این ولایت گرم­سیر تا کنون ۳۳ میلی متر باران باریده است و این ولایت مانند اکثر سال­‌ها تا کنون شاهد ریزش برف نبوده است.

عبدالمنان متین، رییس اداره‌ی زراعت فراه می­‌گوید که در این ولایت تا کنون ۳۳ ملی متر باران باریده است و انتظار می­‌رود که  این میزان به ۱۰ میلی متر برسد.

در همین حال، محمد‌اسلم کریمی، کارشناس زراعت و آب‌­یاری در هرات این میزان بارندگی را تا کنون مناسب می‌­داند و می‌گوید که میزان بارندگی امسال در این ولایت و سایر ولایت‌­های این حوزه به ۲۰۰ میلی متر نزدیک می‌­شود.

وی می­‌گوید که افغانستان اقلیم خشک و صحرایی دارد و میزان بارندگی در آن، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر است.

به باور وی باریدن ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر باران، به گونه‌­ی حتمی تمامی ولایت‌­ها را از خشک­‌سالی نجات می‌­دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *