فرار از وابستگی؛ افغانستان در آستانه‌ی خودکفایی تولیدات مرغ

فرار از وابستگی؛ افغانستان در آستانه‌ی خودکفایی تولیدات مرغ

در حالی که نزدیک به دو ماه از تصمیم وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری کشور مبنی بر منع واردات مرغ‌های پیر از کشورهای همسایه می‌گذرد، اکنون این وزارت می‌گوید که این اقدام تأثیر مفیدی بر مرغ‌داری در کشور داشته و در حدود 80 درصد از نیازمندی‌های گوشت مرغ از تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری کشور به تاریخ اول جدی سال جاری واردات مرغ‌های پیر از ایران را ممنوع اعلام کرده و گفته بود که این تصمیم به‌خاطر جلوگیری از شیوع بیماری انفلونزای مرغی گرفته شده است.

مسئولان این وزارت می‌گویند که ممنوعیت واردکردن مرغ‌های پیر از کشورهای همسایه به ویژه‌ی ایران و پاکستان روی فارم‌های مرغ‌داری، توسعه و انکشاف سکتور مرغ‌داری تأثیر گذاشته و از یک‌ونیم ماه به این طرف، 46 فارم ‌مرغ‌داری غیر فعال، فعالیتش را از سر گرفته که ظرفیت تولید 196 مرغ را در یک دوره دارد. بر اساس معلومات وزارت زراعت، تعدادی از مرغ‌داران در کشور نیز به این باورند که سکتور مرغ‌داری از حالت رکود بیرون شده و رو به انکشاف است.

فضل‌محمد سیار، معاون اتحادیه‌ی ملی مرغ‌داری به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید مرغ‌های بی‌کیفیت که در هیچ کشور دیگری استفاده نمی‌شد، از طریق پاکستان به افغانستان وارد می‌شد اما با اقدام اخیر وزارت زراعت جلو واردات مرغ‌های پیر و محصولات آن به افغانستان گرفته شده است.

نیاز سالانه‌ی افغانستان به گوشت مرغ

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری کشور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که افغانستان سالانه به حدود 295 هزار متریک تُن گوشت مرغ ضرورت دارد. آقای رستمی با استناد به آخرین سروی که توسط سکتور خصوصی و اتحادیه‌ی ملی مرغ‌داری تهیه شده، می‌گوید که از این میان 219 هزار متریک تُن گوشت مرغ از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

آقای رستمی می‌گوید که در حال حاضر بیش از ده هزار فارم مرغ‌داری در کشور وجود دارد که از این میان شش هزار و 240 فارم آن فعال است. به گفته‌ی او وزارت زراعت برای رشد سکتور مرغ‌داری،‌ واردات مرغ‌های پیر و محصولات آن‌را از کشورهای همسایه و اخیرا از ایران منع کرده است. او می افزاید در صورتی که مرغ‌داران کشور بتوانند تمام نیازمندی‌های بازار را تأمین کنند و قیمت گوشت را نیز بالا نبرند، وزارت زراعت تعرفه‌های واردات گوشت مرغ را بالا برده و تلاش می‌کند واردات مرغ و محصولات آن‌را به صورت کامل متوقف کند.

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری

بر اساس معلومات اتحادیه‌ی ملی مرغ‌داری، سالانه حدود یک میلیارد و 160 میلیون تخم مرغ در افغانستان به مصرف می‌رسد. عبدالخلیل رحمانی، رییس دارالانشای اتحادیه‌ی ملی مرغ‌داران روز یک‌شنبه در نخستین کنفرانس ملی انکشاف مرغ‌داری گفته است که از این میان 981 میلیون تخم مرغ تنها در داخل کشور تولید می‌شود.

آقای رحمانی همچنان گفته است که افغانستان سالانه به 170 میلیون قطعه‌ی جوجه مرغ یک روزه ضرورت دارد که از این میان 21 میلیون آن در داخل کشور تولید می‌شود. به گفته‌ی او افغانستان سالانه 564 هزار تُن دانه مرغ نیاز دارد که 290 هزار تُن آن در داخل کشور تولید می‌شود.

جلوگیری از شیوع انفلونزای مرغی

مسئولان وزارت زراعت می‌گویند که جلوگیری از شیوع انفلونزای مرغی، تقویت و رشد صنعت مرغ‌داری و موجودیت فلزات سنگین در گوشت مرغ‌های پیر از دلایلی بوده است که این وزارت واردات آن از کشورهای دیگر را ممنوع اعلام کرده است. اکبر رستمی می‌گوید: «وزارت زراعت در قدم اول واردات مرغ‌های پیر که بیماری‌زا است و می‌تواند میکروب‌ها را به افغانستان منتقل کنند و از نظر اقتصادی  صحی تأثیرات بسیار منفی دارد را تقریبن یک‌ونیم ماه قبل متوقف کرد و به این پابند است. تعهد، اراده و قاطعیت وجود دارد تا این واردات برای همیشه متوقف باشد.»

آقای رستمی همچنان می‌گوید که از مرغ‌های پیر 18 ماه برای تخم‌گذاری کار گرفته شده و در برخی جا‌ها این مرغ‌ها پیچکاری می‌شود که می‌تواند مصرف‌کنندگان را به بیماری‌های مختلف از جمله انفلونزای مرغی مبتلا کند.

رستمی هرچند آمار مشخصی از واردات مرغ‌های پیر از کشورهای همسایه ارایه نکرد اما گفت که روزانه ده‌ها موتر حامل مرغ تنها از پاکستان وارد خاک افغانستان می‌شد.

کشتارگاه‌های معیاری

سخن‌گوی وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری می‌گوید که در حال حاضر هفت کشتارگاه معیاری و مراکز پروسس مرغ در چهار ولایت کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آن نزدیک به 13 هزار متریک تُن است.

آقای رستمی می‌گوید که چهار کشتارگاه معیاری در ولایت هرات با ظرفیت شش هزار و 935 متریک تُن، یک کشتارگاه معیاری در ننگرهار با ظرفیت دو هزار و 190 متریک تُن، یک کشتارگاه معیاری در کابل با ظرفیت یک هزار و 825 متریک تُن و یک کشتارگاه معیاری دیگر نیز در قندهار با ظرفیت یک هزار و 825 متریک تُن وجود دارد.

در حال حاضر هفت کشتارگاه معیاری و مراکز پروسس مرغ در چهار ولایت کشور وجود دارد

به گفته‌ی او این کشتارگاه‌های معیاری حدود 80 درصد نیازمندی‌های بازار را رفع می کند و افزون بر این، کشتارگاه‌های کوچک نیز در بازار وجود دارد.

رستمی می‌گوید یکی از سکتورهایی که افغانستان با رشد آن به خودکفایی نزدیک است، سکتور مرغ‌داری در کشور است. به گفته‌ی او همکاری‌های مالی و تخنیکی وزارت زراعت و پروژه‌های این وزارت برای سرمایه‌گذاران و سکتور خصوصی یکی از پیشرفت‌های اساسی بوده که در این بخش صورت گرفته است.

ایجاد کار

رحیم‌الله سمندر، رییس هیأت عامل اتاق‌های صنعت و معدن روز یک‌شنبه (21 دلو) در نخستین کنفرانس ملی انکشاف مرغ‌داری گفته است که سکتور مرغ‌داری به عنوان یکی از سکتورهای مهم در عرصه‌ی کاریابی در افغانستان است که در آن حدود چهار صد هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند.

سخن‌گوی وزارت زراعت نیز با تأیید این موضوع می‌گوید که حدود سه صد هزار نفر به صورت غیرمستقیم و در حدود صد هزار نفر دیگر به صورت مستقیم در سکتور مرغ‌داری مصروف کار اند.

همزمان با این مسئولان وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری می‌گویند که این وزارت در نظر دارد تا در سال 1398 خورشیدی 60 فارم تجارتی پنج هزار قطعه‌ای، 10 فارم تجارتی ده هزار قطعه‌ای و در حدود 54 هزار فارم کوچک 500 قطعه‌ای، 100 قطعه‌ای و کمتر از آن را برای برای مردم در سطح کشور توزیع کند.

سخن‌گوی وزارت زراعت هدف از توزیع این فارم‌ها را رشد سکتور مرغ‌داری در کشور عنوان می‌کند.

وزارت زراعت در حالی از تأثیر مثبت ممنوعیت ورود مرغ‌های پیر و محصولات آن به افغانستان خبر می دهد که این وزارت روز یک‌شنبه از مبارزه‌ی جدی با شبکه‌های مافیایی قاچاق محصولات مرغ‌داری به داخل کشور خبر داده است.

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، آب‌یاری و مال‌داری

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، آب‌یاری و مال‌داری در نخستین کنفرانس ملی انکشاف مرغ‌داری گفته است که گروه‌های مافیایی نمی‌توانند کنترل را به‌دست بگیرند. آقای درانی گفته است:‌ «در پیش روی شما و هم پیش روی مطبوعات عزیز تعهد می‌سپارم که به هیچ قیمتی عقب‌نشینی نمی‌کنم.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *